سبد داروی شما

ویتامین E چیست ؟

ویتامین E
مطالب این نوشته
  • ویتامین E چیست ؟

    ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی هستش که همانند ویتامین ث خاصیت آنتی اکسیدانی داره که از صدمه به سلول های بدن جلوگیری میکنه.

    اگه دنبال اطلاعات درباره ویتامین ها هستید بهتره یه نگاهی به مقاله ویتامین ها و نقش آنها در سلامت بدن هم بندازید.

    این ویتامین در بسیاری از غذاها، مانند روغن‌های خاص، آجیل، گوشت و تخم پرندگان، میوه‌ها و روغن جوانه‌ی گندم پیدا میشه. در ادامه در مورد منابع ویتامین E بیشتر توضیح می دهیم.

    وجود این ویتامین برای ساخت گلبول های قرمز و استفاده بدن از ویتامین K مهم است.

    بد نیست بدنید که افرادی که به هر دلیل نمی توانند چربی جذب کنند، دچار کمبود ویتامینE هم می شوند.

    ویتامین ای برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی کشف شد و سپس در سال ۱۹۳۶ میلادی از جوانه گندم جدا گردید و آلفا-توکوفرول نام گرفت.

    در ادامه می ببینیم که :

    • ویتامین e را کی بخوریم بهتر است ؟
    • وظیفه و خواص ویتامین e چیست ؟

     و در مورد منابع تامین ویتامین E و عوارض جانبی مصرف بیش از حد و علائم کمبود آن بیشتر یاد می گیریم.

    ویتامین ای
    آشنایی با ویتامین ها

    خواص ویتامین ای

    • تنظیم کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی وعروقی

    کلسترول ماده‌ای طبیعی است که توسط کبد تولید می‌شود و برای عملکرد مناسب سلول‌ها، اعصاب و هورمون‌ها در بدن                       ضروری است.

    کلسترول هنگامی خطرناک است که اکسید شود. این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی خودش از اکسید شدن کلسترول جلوگیری میکند،با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و از پیشرفت بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.( رادیکال های آزاد سلول‌های سالم بدن را تخریب  و آنها را از بین می‌برند و این ممکن است منجر به بروز بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها شود)

    • تقویت سیستم ایمنی

     ویتامین E همچنین می‌تواند به تقویت دستگاه ایمنی در برابر عوامل خارجی و بیماری زا کمک زیادی بکند.

    این ویتامین همچنین با گشاد کردن عروق خونی باعث جلوگیری از افزایش فشار خون و ایجاد لخته خون خواهد شد.

    • تقویت پوست و مو

    با ویتامین ای میتوانید پوستی شاداب و سالم و جوانی داشته باشید . ویتامین E با تقویت مویرگ‌های سطح پوست و بهبود رطوبت و افزایش حالت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.

     این ویتامین گردش خون در سر رو بهبود میبخشد که باعث می شود مو های سالم تری داشته باشیم.

    به عنوان یک ماده‌ی مغذی طبیعی ضدِ پیری در بدن عمل می‌کند.

    • موثر در کاهش علائم و درمان انواع زخم ها اکنه و اگزما و سلامت کلی پوست

    • تنظیم کننده هورمون های بدن

     این ویتامین نقشی اساسی در متعادل کردن دستگاه غدد درون‌ریز و سیستم عصبی شما بازی کند و به طور طبیعی به تعادل                     هورمون‌های‌  بدن‌تان کمک کند. علائم عدم تعادل هورمونی ممکن است شامل PMS (سندرم پیش از قاعدگی)، اضافه وزن،                   آلرژی‌ها، عفونت دستگاه ادراری، تغییرات پوست، اضطراب و خستگی شود. با متعادل نگاه داشتن هورمون‌های‌تان،                          حفظ وزن مناسب برای‌تان راحت‌تر خواهد شد، دوره‌ی قاعدگی منظم‌تری خواهید داشت و احساس می‌کنید انرژی بیشتر دارید.                 ویتامین E با متعادل کردن هورمون‌ها به طور طبیعی، می‌تواند شدت و مدت درد را کم کند و مقدار خون‌ریزی‌ قاعدگی را کاهش دهد  ویتامین E همچنین به منظم نگاه داشتن دوره‌ی قاعدگی کمک می‌کند.

    این مطلب را هم ببینید  ال آرژنین چیست ؟

      تحقیقات نشان داده که این ویتامین در تقویت بینایی هم مفید است. و به طور کلی به کاهش خطر ابتلا به آسیب شبکیه که یکی از شایع ترین علل نابینایی هست کمک میکنه.

    • کمک به بهبود آلزایمر

    ویتامین E ارتباط مستقیمی با پیشرفت بیماری زوال عقل یا همان آلزایمر دارد. این ماده مغذی به کندتر شدن فرآیند از دست رفتن حافظه کمک می کند.

    تعدادی از پژوهش ها نشان می دهند که  مواد سمی حاصل از اکسید شدن در کنار سلول های بدن نقش کلیدی در ایجاد و پیشرفت آلزایمر دارد.

    همانطور که در ایتدای این راهنمای جامع آشنایی با ویتامین E اشاره کردیم این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است. به این ترتیب می تواند با خواص خودش از آسیب های اکسیداسیون جلوگیری کند و از آسیب و نابودی سلول های مغذی پیشگیری کند.

    • ویتامین E و بهبود عملکرد ورزشی

    خواص آنتی اکسیدانی ویتامین ای باعث بهبود عملکرد ورزشکاران هم می شود.

    آنتی اکسیدان ها و از جمله Vitamin E می توانند بعد از تمرینات شدید سبب بهبود و بازسازی سلول ها و بافت های بدن شوند.

    آسیب دیدن سلول های بدن در خلال تمرینات ورزشی باعث دردهای عضلانی می شود. احتمالا همه ما تجربه چنین دردهایی رو داشته باشیم.

    بهبود و بازسازی سریع تر سلول ها و بافت های آسیب دیده باعث میشود دردهای عضلانی هم سریع تر خوب شوند.

    ویتامین ای
    چه مواد غذایی ویتامین ای دارند؟

    عوارض ویتامین E

    مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند باعث رقیق شدن خون شده و منجر به خونریزی مهلک شود. به همین ترتیب می تواند در لخته شدن خون تداخل ایجاد کند، که دفاع طبیعی بدن شما در برابر خونریزی بیش از حد پس از آسیب است.

    مصرف بیش از حد ویتامین E همچنین با افزایش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده، یا سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز مرتبط است. علاوه بر این، یک بررسی نشان می دهد که مصرف بیش از حد ویتامین E با خطر بالاتر مرگ و میر ناشی از هر علتی مرتبط است. اما تحقیقات بیشتری برای کشف این احتمال لازم است.

    این مطلب را هم ببینید  آزمایش ویتامین D خون

    با توجه به این خطرات بالقوه شدید، نباید مقادیر زیادی مکمل ویتامین ای مصرف کنید

    یک پژوهش نشان داده است که مکمل‌های ویتامین E برای زنانی که در مراحل اولیه‌ی بارداری هستند، می‌تواند مضر باشد.

    زنانی که در ۸ هفته‌ی ابتدایی بارداری‌شان مکمل‌های ویتامین E مصرف کرده‌اند، نقص مادرزادی قلب در نوزادان‌شان افزایش داشته است.

    تداخلات دارویی با ویتامین ای

    برخی داروهای کاهنده‌ی لختگی خون شامل «آسپرین»، «کلوپیدوگرل»، «ایبوپروفن» و «وارفارین» می‌شود. وارفارین (کُمادین) به طور ویژه برای کاهش لختگی خون استفاده می‌شود.

    مصرف ویتامین E به همراه وارفارین ممکن است احتمال کبودی و خون‌ریزی را افزایش دهد، بنابراین حتما به طور منظم آزمایش خون بدهید تا مقدار مصرف‌تان را تنظیم کنید.

    همچنین ویتامین ای می تواند با تاموکسیفن (دارویی که برای درمان سرطان پستان استفاده می شود) و سیکلوسپورین( سرکوب کننده سیستم ایمنی که در افرادی که پیوند عضو انجام داده اند، مصرف میشود)  تداخل داشته باشد.

    منابع ویتامین E

    ۱۵ میلی گرم این مقدار ویتامین ای  روزانه برای بدن است. برای اینکه بدانید چه غذاهایی ویتامین E دارند لیست زیر ار به خاطر داشته باشید ک

    • انواع سبزیجات مثل :  اسفناج و کلم بروکلی
    • روغن ها: روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن جوانه گندم، روغن ذرت
    • میوه هایی از قبیل: کیوی، انبه، گوجه فرنگی
    • انواع دانه های روغنی یا همان آجیل شامل :  دانه های آفتابگردان، بادام، فندق، کره بادام زمینی، بادام زمینی
    عوارض کمبود ویتامین
    نشانه های کمبود ویتامین ای

    علائم کمبود ویتامین E

    اگرچه کمبود این ویتامین به ندرت در افراد سالم اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند باعث آسیب به اعصاب و عضلات گردد. این آسیب ممکن است به بی‌حسی دست و پا، اشکال در کنترل حرکات بدن، ضعف عضلانی، تضعیف سیستم ایمنی و ضعف بینایی منجر شود.

    بهترین زمان مصرف ویتامین ای

    ویتامین ای که یک ویتامین محلول در چربی هست برای جذب به چربی نیاز دارد پس توصیه میشه این ویتامین رو در وعده های غذایی که حاوی چربی باشند مصرف شود همانند ناهار و شام.

    مقدار توصیه‌ شده‌ی روزانه‌ی ویتامین E

    کودکان:

    • ۱ تا ۳ سال: ۶ میلی‌گرم روزانه
    • ۴ تا ۸ سال: ۷ میلی‌گرم روزانه
    • ۹ تا ۱۳ سال: ۱۱ میلی‌گرم روزانه

    زنان:

    • ۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه
    • بارداری: ۱۵ میلی‌گرم روزانه
    • شیردهی: ۱۹ میلی‌گرم روزانه

    مردان:

    • ۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه
    آشنایی با ویتامین ها
    جبران کمبود

    مکمل ویتامین E بخورم؟

    مکمل های ویتامین ای به مقادیر و اشکال مختلف در بازار موجود هستند که به ۳ صورت پرل های با دوز ۱۰۰ -۲۰۰ -۴۰۰ و ۶۰۰ واحدی هستن که  هنگام انتخاب مکمل ویتامین ای باید به دو نکته مقدار ویتامین E و شکل ویتامین E توجه کرد.

    این مطلب را هم ببینید  وظایف ویتامین k در بدن

    اکثر مکمل های مولتی ویتامین که روزی یک عدد مصرف می شوند حاوی ۱۳.۵ میلی گرم ویتامین ای هستند ضمن اینکه مکمل ویتامین ای معمولا حاوی بیش از ۶۷ میلی گرم این ویتامین است.

    دوز اکثر مکمل های ویتامین ای بیشتر از مقادیر توصیه شده است برخی افراد، دوزهای بالاتر را مصرف می کنند زیرا معتقدند و یا امیدوارند که با مصرف دوز بالا، سالم می مانند و یا کمتر در معرض خطر بیماری ها قرار می گیرند.

    اگرچه ویتامین ای یک مکمل واحد است اما نام ۸ ترکیب از جمله آلفا-توکوفرول در این ویتامین وجود دارد.

    هریک از اشکال ویتامین ای، کاربرد و فعالیت متفاوتی در بدن دارد.

    اگر ویتامین ای از نوع طبیعی باشد، عبارت “دی-آلفا-توکوفرول” روی برچسب مکمل درج می شود و اگر ویتامین ای از نوع ساختنی باشد، عبارت “دی-ال-آلفا-توکوفرول” روی برچسب محصولات درج می شود.

    شکل طبیعی ویتامین ای کارایی بیشتری دارد. ۱ گرم ویتامین ای معادل ۱ میلی گرم دی-آلفا-توکوفرول (ویتامین ای طبیعی) و ۲ میلی گرم دی-آل-آلفا-توکوفرول (ویتامین ای سنتتیک) می باشد.

    در برچسب مکمل ها و برخی موادغذایی حاوی ویتامین ای بجای میلی گرم از واحدهای بین المللی (IU) استفاده می شود. ۱ واحد ویتامین ای طبیعی معادل ۰.۶۷ میلی گرم ویتامین ای است و ۱ واحد ویتامین ای ساختنی معادل ۰.۴۵ میلی گرم ویتامین ای است. برخی مکمل های ویتامین ای حاوی اشکال دیگری از ویتامین مثل گاما-توکوفرول، توکوترینول و توکوفرول های ترکیبی هستند.

    یکی از بهترین محصولات پیشنهادی به عنوان مکمل ویتامین E کپسول نرم وانا ای است. شما می توانید این محصول را از قسمت داروخانه داروسپ در گروه ویتامین ها و مواد معدنی مشاهده و خریداری نمایید.

    جمع بندی

    ویتامین E یک ماده کاملا ضروری و ورد نیاز بدن است. اما مصرف زیاد و بیشتر از نیاز روزانه مخصوصا وقتی که مکمل های ان را مصرف می کنیم می تواند منجر به بروز برخی عوارض جدی بشود.

    سمیت ویتامین E می تواند عوارض شدیدی مانند رقیق شدن خون ایجاد کند. در این حالت ممکن است خطر سکته مغزی و مرگ را افزایش دهد.

    برای پیشگیری از سمیت ویتامین E و عوارض آن حتما مطمئن شوید که در طی یک روز بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم  ویتامین E از مجموع مکمل ها و غذا دریافت نمی کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 پاسخ

      1. سلام
        بهتر است موادمعدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را با کی رژیم غذایی مناسب و سالم تامین کنیم. با این وجود ممکن است به دلایل مختلف دجار کمبود بر خی از ویتامین ها بشویم. در این شرایط باید بر اساس دستور پزشک و نیازی که او تشخیص داده ویتامین ای را مصرف نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برند :
    فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • شرح
    • محتوا
    • ویجت
    • ابعاد
    • اطلاعات تکمیلی
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه