سبد داروی شما

ویتامین دی و کرونا

همه گیری کرونا
مطالب این نوشته
  •  ویتامین دی و کرونا ؟

    برای اینکه بدانیم آیا بین ویتامین دی و کرونا ارتباطی وجود دارد یا نه باید کمی بیشتر درباره ویروس Covid-19 بدانیم.

    اما به صورت کلی باید بدانید وضعیت ویتامین D با عفونت های دستگاه تنفسی مثل آنفولانزا مرتبط است.

    ویتامین D اثرات مستقیم ضد ویروسی در درجه اول در برابر ویروس های پوششی دارد و کرونا ویروس نیز یک ویروس پوششی است.

    ویتامین D می تواند به اندازه کافی پاسخ ایمنی به عفونت با COVID-19 را تعدیل و تنظیم کند.

    همه گیری کرونا
    بیماری کرونا می تواند کشنده باشد

     

    ویروس کووید ۱۹

    کرونا ویروس با نام علمی COVID-19 عضوی از خانواده ویروس های کووید است که برخی از آنها باعث بیماری می شوند.

    عضو جدیدی از خانواده Corona Viruse که در سال ۲۰۱۹ شناسایی شد، باعث ایجاد یک بیماری همه گیر تنفسی به نام COVID-19 شده است. این بیماری مسری با علایم مختلفی از جمله تب،سرفه، بیحالی، مشکلات گوارشی و … در انسان ها همراه است. این ویروس در موارد شدیدتر حتی ممکن است باعث مرگ شود.

    با توجه به شیوع کرونا امیکرون برای کسب اطلاعات بیشتر  به این مقاله مراجعه کنید.

    ویروس کرونا چگونه در بدن گسترش می یابد؟

    کرونا ویروس ها از نوع ویروس های پوششی هستند. این پوشش به ویروس کمک می‌کند تا از دید دستگاه ایمنی بدن میزبان نادیده گرفته شود.

    گلیکوپروتئین در سطح پوشش ویروس وظیفهٔ شناسایی و چسبیدن به گیرنده‌های جدید را دارد. این پوشش، غشای سلول را در خود حل می‌کند تا کپسید و ژنوم ویروس بتوانند وارد سلول شوند و میزبان را آلوده کنند. (کپسید پوششی پروتئینی است که اطراف ماده ژنتیکی ویروس را می‌پوشاند و باعث نفوذ راحت‌تر ویروس به داخل سلول می‌شود.)

    غشاء دولایه پوشش این نوع ویروس‌ها به شدت به خشکی، حرارت و مواد شوینده حساس است. بنابراین جایی که با این ویروس‌ها تماس دارد به راحتی پاک سازی می‌شود. از این رو تنها راه انتقال این ویروس‌ها انتقال مستقیم از یک میزبان به میزبان دیگر است.

    به همین دلیل است که استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها و فاصله گذاری فیزیکی برای پیشگیری از COVID-19 ضروری است.

    ویروس‌های پوشش دار مانند کرونا برای یورش به دستگاه ایمنی بدن به آسانی و به سرعت خود را تغییر می‌دهند. به همین دلیل می‌توانند باعث تولید عفونت مداوم بشوند.

    درمان کرونا

    فارع از اینکه چه رابطه ای بین ویتامین دی و کرونا وجود دارد برای بیماران کرونایی درمان هایی وجود دارد. برای موارد خفیف بیماری کرونا، پزشک ممکن است اقداماتی مانند داروهای  تب بر و سایر داروهای بدون نسخه را توصیه کند.

    در موارد شدیدتر ممکن است بیمار به مراقبت های  بیمارستانی نیاز داشته باشد تا بتواند ترکیبی از درمان‌ها را دریافت کند. درمان ها می‌تواند شامل استروئید(کاهش دهنده التهاب)، اکسیژن، حمایت تنفسی با کپسول و دستگاههای اکسیژن و سایر درمان‌های COVID-19 که مرتب در حال به روزرسانی هستند، باشد.

    کرونا چطور باعث مرگ می شود؟

    مساحت دستگاه تنفسی تقریباً ۷۰ متر مربع است و در تماس مستقیم و مداوم با محیط اطراف است. بر خلاف تصور اولیه و قرار گرفتن مداوم در معرض پاتوژن های بالقوه (عوامل بیماری زا)، ریه ها به ندرت دچار عفونت می شوند.

    ریه با یک سیستم دفاعی قوی ​​برای تمایز بین آنتی ژن ها و پاتوژنها و پاکسازی پاتوژن ها تکامل یافته است. ( آنتی ژن به ترکیباتی گفته می‌شود که پس از ورود به بدن موجب برانگیختن واکنشهای ایمنی می‌گردند که در جریان آن موادی به نام پادتن تولید می‌شود)

    عملکرد سیستم ایمنی در ریه شامل شناخت سریع، غیر اختصاصی و تقریبا پاسخ به هر عامل بیماری زا ست. اما وقتی ریه نتواند جلوی نفوذ آنتی ژن ها را به ریه بگیرد واکنش های خاص تری مانند ترشح پادتن را انجام میدهد.

    این مطلب را هم ببینید  عوارض واکسن آنفولانزا چیست؟ واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه ؟!

    اپیتلیوم که اولین خط دفاعی در راه هوایی است به عنوان یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از ورود پاتوژن های استنشاقی عمل می کند. هنگامی که اپیتلیوم راه هوایی وجود یک پاتوژن را تشخیص می‌دهد، با آزاد کردن مواد ضد میکروبی،گلبولهای سفید و سیتوکین‌ها به آن ها پاسخ می‌دهد.

    سیتوکین ها پروتئین های ترشح شده کوچکی هستند که توسط سلول ها در واکنش به ویروس یا عامل بیماری زا در ریه آزاد می شوند. سیتوکین ها تأثیر خاصی بر تعاملات و ارتباطات بین سلول ها دارند..

    کووید ۱۹ نه تنها پاسخ‌های ایمنی ضد ویروسی را فعال می‌کند، بلکه می‌تواند باعث واکنش‌های التهابی کنترل‌نشده‌ای در ریه شود.

    این ناهنجاری‌های ایمنی به وجود آمده ممکن است منجر به عفونت‌های میکروارگانیسم‌ها، شوک سپتیک و اختلال شدید عملکرد در چند اندام شود.

    اگر بتوان رابطه ای بین ویتامین دی و کرونا پیدا کرد قاعدتا باید به نحوه علمکرد ریه و سیستم ایمنی در مقابل کووید مربوط باشد.

    سیتوکین دوست یا دشمن

    ثابت شده است که طوفان سیتوکین که برای مقابله با ویروس کرونا توسط سیستم ایمنی ریه ترشح می شوند، باعث ایجاد سندرم حاد تنفسی می شود. این سندروم یک التهاب سیستمیک کنترل نشده و کشنده است.

    بنابراین، سیتوکین‌هایی که معمولاً به سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند، به طور بالقوه دربرابر عفونت‌های COVID-19 مضر هستند. یعنی خود ریه با افراط در ترشح سیتوکین ها فضای ریه را اشباع میسازند و باعث تخریب و التهاب در ریه می شوند.

    به همین دلیل، پیشگیری یا کاهش طوفان سیتوکین ممکن است یک درمان کلیدی برای سندرم حاد تنفسی ناشی از ویروس کرونا باشد.

    کرونا و ویتامین D
    آیا بین ویتامین دی و کرونا رابطه ای وجود دارد؟

     

    نقش ویتامین دی در مقابله با کرونا

    ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای حفظ سلامت، رشد و استحکام استخوان‌ها ضروری است.

    قبلا پژوهش هایی ثابت کرده بودند که سطح ویتامین D درخون با خطرات بیماری آنفولانزا و عفونت دستگاه تنفسی مرتبط است.

    در حال حاضر کووید-۱۹ نرخ مرگ و میر بالاتری را به همراه دارد و بر کل جمعیت جهان تأثیرگذاشته است.به همین دلیل  پژوهشگران زیادی در سراسر دنیا آزمایش هایی با هدف شناسایی، رد یا تایید رابطه بین ویتامین D با عفونت‌های COVID-19 انجام داده اند.

    ۷۷.۸ درصد از مقالات بررسی شده از مجموع مطالعات انجام شده از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۰، نشان دادند که وضعیت ویتامین D در بدن با عفونت، بیماری شدید و مرگ و میر ناشی از کرونا مرتبط است.

    به این ترتیب که ویتامین D می‌تواند بر عوامل ایمنی در ریه‌ها تأثیر گذار باشد و نقش مهمی در نحوه تشخیص و پاسخ های ایمنی ریه داشته باشد.

    ویتامین D اثرات مستقیم ضد ویروسی در برابر ویروس های پوششی دارد. از آنجایی که کرونا ویروس، یک ویروس پوششی است، ویتامین D می تواند پاسخ ایمنی به عفونت با COVID-19 را تسهیل  و تنظیم کند.

    بنابراین، حفظ سطوح مناسب ویتامین D از طریق مکمل یا به طور طبیعی از طریق نور خورشید برای مقابله با همه‌گیری برای عموم مردم توصیه می‌شود

    در طول همه گیری COVID-19، نسبت بالایی از موارد ابتلا متوسط ​​تا شدید و میزان مرگ و میر بالا در میان سالمندان مشاهده شده است. سن، بیماری‌های غیرواگیر مزمن، چاقی و اضافه وزن با کمبود ویتامین D مرتبط هستند.

    برخی مطالعات انجام شده در نقاط مختلف جهان نشان داده است در مناطقی که افراد کمبود ویتامین D دارند، کرونا شیوع بیشتری دارد.

    اثبات رابطه بین مرگ و میر ویتامین دی و کرونا

    ۹ مطالعه در مورد تاثیر ویتامین دی بر کاهش مرگ و میز ناشی از کرونا، ۱۰۰۵۰۴۲  بیمار از ۲۰ کشوراروپایی بررسی کردند.  نمرات کیفیت روش‌شناختی همه مطالعات بین ۵ تا ۸.۵ در مقیاس نیوکاسل-اتاوا بود. که نشان دهنده حد بالایی از همبستگی بین کمبود ویتامین D و مرگ ناشی از کرونا را نشان می دهد.

    این مطلب را هم ببینید  عفونت واژن، علت ، علایم و درمان واژینیت

    پژوهشگران نتوانستند در دو مورد از این ۹ مطالعه، ارتباطی بین ویتامین D با عفونت، شدت و مرگ و میر به علت ویروس کرونا نشان بدهند.

    تجزیه و تحلیل داده های بیماران کرونا تشخیص داده شده در سیستم بهداشتی دانشگاه سینسیناتی نشان داد که بستری شدن بیماران کرونا در بیمارستان، با کمبود ویتامین D مرتبط است.

    این مطالعه نشان داد که بیماران با کمبود ویتامین D شانس بستری شدن بیشتری نسبت به کسانی که سطح ویتامین دی بالاتری در سطح خونشان بود داشتند.

    محققان این پژوهش اظهار کردند که ویتامین D کافی در بدن  خطر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد.

    تحقیق درباره کرونا و ویتامین D
    تحقیقات درباره کرونا

    یک مطالعه مبتنی بر جمعیت نیز در اسرائیل نشان داد که سطوح پایین ویتامین D با افزایش احتمال کرونا مرتبط است.

    به طور مشابه، مطالعه ای در ایتالیا  درمورد بیماران مبتلا به  کووید  نشان داد که مرگ و میر در میان بیمارانی که کمبود ویتامین D شدیدتری داشتند شایع‌تر است.

    یک مطالعه آزمایشی تصادفی هم  نشان داد که تجویز دوز بالای ویتامین D، به طور قابل توجهی نیاز به درمان درICU را برای بیمارانی که  نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند را کاهش داد.

    به طوری که از ۵۰ بیمار تحت درمان با ویتامین D3 یک مورد نیاز به بستری در ICU پیدا کرد. در حالی که از ۲۶ بیمار که ویتامین دی دریافت نکردند، ۱۳ بیمار نیاز به بستری داشتند. نتایج این آزمایش نشان می دهد در صورت درمان با دز بالای ویتامین دی خطر بستری شدن در ICU را ۲۵ برابر کاهش می دهد.

    آزمایش های بیشتر و بیشتر در مورد ارتباط ویتامین دی و کرونا

    ما در ادامه این نوشته پژوهش های دیگری که در نقاط مختلف دنیا در رابطه با ویتامین دی و کرونا انجام شده است را شرح خواهیم داد.

    آرمایش مجزای دیگری نیز در بلژیک کمبود ویتامین D بالاتری را در میان  کسانی که موارد شدید کرونا داشتند مشاهده کرد.

    مطالعه‌ای که شیوع کمبود ویتامین D را در بیماران کرونا ارزیابی کرد نشان داد که سطح ویتامین دی خون شاخصی از جدی بودن این بیماری است.

    دکتر مندی و همکاران نیز دریافتند که احتمال کمبود  د۳ در کسانی که کرونا مثبت هستند بیشتراست.

    به طور مشابه، یک مطالعه مبتنی بر جمعیت در اسرائیل نشان داد که سطوح پایین ویتامین D با احتمال بالاتر کرونا مرتبط است.

    مطالعه‌ای در ایتالیا هم نشان داد که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به کسانی که مبتلا نشده بودند کمتر مکمل ویتامین D دریافت کرده اند.

    یک مطالعه که در دانشگاه شیکاگو انجام شد نشان داد که میزان ابتلا به کووید-۱۹ در گروه کمبود ویتامین D بیشتر از گروه دارای ویتامین D کافی در سطح خونشان بود.

    ارتباط بین ویتامین دی و کرونا در برخی کشورهای خاص

    ارتباطی چهار برابری بین میزان شیوع کرونا، کمبود ویتامین D و عرض جغرافیایی وجود دارد.  این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که ویتامین D که عمدتاً با کمک نور خورشید تشکیل می‌شود و بسیاری از کشورهای اروپایی در طول سال نور خورشید کمی دریافت می‌کنند.

    نتایج حاصله توضیح می داد که احتمال مرگ و میر در میان افرادی که درجاتی از کمبود ویتامین D3 داشتند بر اثر کووید-۱۹  بیشتری داشتند بیشتر از سایرین بود. احتمال مرگ پس از ۱۰ روز بستری شدن در بیمارستان، در کسانی که ویتامین D کافی داشتند کمتر بود.

    بسیاری از مقالات نشان دادند که وضعیت ویتامین D در خون می تواند شانس ابتلا به ویروس کرونا، شدت ویروس کرونا و مرگ و میر را تعیین کند.

    طبق نتایج حاصله از مواردی که تا کنون تشریح کردیم، حفظ سطح مناسب ویتامین D خون برای عموم مردم توصیه می شود. همانطور که پیش از این اشاره کردیم مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن می تواند از طریق نور خورشید و مکمل ها تامین شود.

    این مطلب را هم ببینید  کرونا امیکرون چیست ؟!
    Covid 19 And Vitamin D
    رابطه بین کرونا و ویتامین D

    آزمایش هایی که ارتباط بین ویتامین دی و کرونا را رد می کنند!

    چند پژوهش مجزا نیز قصد داشتنند رابطه بین دوره بالینی و مرگ و میر بیمارستانی با تجویز تزریقی ویتامین D3 با دوز بالا را کشف کنند.  این مداخله درمانی در همان روز نخست آزمایش و بر روی ۱۷۵ بیمار با تست PCR مثبت صورت گرفت.

    تعدادی از بیماران یک دوز واحد ۳۰۰۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D3 را به صورت عضلانی دریافت کردند. دسته شاهد نیز دارونما دریافت کردند.

    نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین مرگ و میر ناشی از ویتامین دی و کرونا وجود ندارد.

    ۲۴۰ بیمار مبتلا به کرونا متوسط ​​تا شدید توسط گروهی پزشکان به سرپرستی دکتر مورای تحت نظر گرفته شدند. این بیماران یک دوز خوراکی ۲۰۰۰۰۰ ویتامین D3 دریافت کردند.

    اما بین گروهی که ویتامین دی دریافت کرده بودند و گروهی که دارونما دریافت کرده بودند تفاوتی در طول مدت بستری و میزان مرگ و میر در بیمارستان پیدا نشد.

    با این وجود محققان اذعان داشتند که  شاید علت این که  تجویز ویتامین D در بیماران تغییرات محسوس ایجاد نکرده ممکن است این باشد که به دلیل پیشرفت سریع بیماری، ویتامین دی نتوانسته زمان کافی برای فعالیت در بدن پیدا کند.

     

    جمع بندی : آیا واقعا ارتباطی بین ویتامین دی و کرونا وجود دارد ؟

    همانطور که دیدیم آزمایش های زیادی برای پیدا کردن رابطه بین ویتامین دی و کرونا انجام شده است.

    گذشته از اینکه ویتامین دی چقدر میتواند در بیماری کرونا کمک کننده باشد دریافت کافی ویتامین D برای بدن فواید بسیاری دارد و کمبود آن میتواند تهدید کننده سلامتی انسان باشد.

    پیش از این در یک نوشته دیگر مساله عوارض کمبود ویتامین دی را بررسی کرده ایم . می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر، آن نوشته را بخوانید.

    می توان ویتامین D را با نور آفتاب و رژیم غذایی غنی از D3 به دست آورد.

    مواد مغذی مانند ویتامین دی وظایف مختلفی در حفظ عملکرد سیستم ایمنی دارند. بنابراین تغذیه مناسب در ایجاد یک پاسخ ایمنی مناسب در مقابل کرونا اهمیت زیادی دارد.

    مشکلات تغذیه ای و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. در چنین شرایطی حساسیت به همه عفونت ها به ویژه عفونت دستگاه تنفسی و از جمله کرونا بیشتر می شود.

    بنابراین، به عنوان نشانه ای از سوءتغذیه، می توان گفت که بیماران مبتلا به سوء تغذیه ممکن است عفونت شدیدتری در زمان ابتلا به کرونا داشته باشند. و ویتامین دی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

     

     در دوران کرونا چقدر ویتامین دی مصرف کنیم؟

    همانطور که دیدیم آزمایش ها هنوز نتوانسته اند ارتباط محکمی بین  ویتامین دی و کرونا پیدا کنند.

    در زمان همه گیری ویروس کرونا، مصرف ویتامین D باید بر اساس دستورالعمل کشوری و با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود.

    اگر در چند ماه گذشته  در حال مصرف یک عدد ویتامین D 50000 واحدی در ماه بوده اید، به همین صورت ادامه دهید.

    این توصیه برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال به میزان یک عدد ویتامین ۵۰۰۰۰ D  واحدی هر دو ماه یک بار می باشد. در غیر اینصورت، فعلا برای چهار هفته آینده، هفته ای یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی مصرف کنید.

    به یاد داشته باشید ویتامین D مانع از ابتلا به کرونا نمی شود اما ممکن است بتواند از بروزحالات شدید بیماری جلوگیری کند.

    اگر به منظور کرونا قصد مصرف مکمل های ویتامین دی را دارید حتما در مورد میزان و مدت استفاده از این مکمل با پزشک مشورت نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برند :
    فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • شرح
    • محتوا
    • ویجت
    • ابعاد
    • اطلاعات تکمیلی
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه