سبد داروی شما

خواص قرص مولتی ویتامین

Multi Vitmins
مطالب این نوشته
  • خواص قرص مولتی ویتامین

    قرص مولتی ویتامین شامل برخی ویتامین ها و مواد معدنی با دوز کم هستند. خواص قرص مولتی ویتامین معمولا بیشتر از خطر و اثرات نامطلوب آنها هستند. با توجه به محتویات ممکن است به آنها ویتامین ماینرال هم بگویند.

    مصرف مینرال ها مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهد. ویتامین ماینرال به برخی افراد کمک می‌کند تا مقادیر توصیه شده ویتامین‌ها و مواد معدنی را در زمانی که نمی‌توانند به اندازه کافی آن ها را از طریق غذا دریافت کنند را به بدنشان برسانند.

    با توجه به اینکه هیچ استانداردی برای مولتی ویتامین ها وجود ندارد، ترکیب مواد مغذی آنها بر اساس برند و محصول متفاوت است. برخی مکمل ها حاوی سه ویتامین یا بیشتر و همچنین مواد معدنی هستند.

    غیر از فرمولاسیون های تزریقی، که فقط تحت نظارت پزشکی می شود استفاده کرد مینرال در بقیه اشکال از جمله قرص، کپسول، آدامس جویدنی، پودر و مایعات موجود هستند و بدون نسخه می توان آنها را تهیه و استفاده کرد.

    جالب است بدانید مولتی ویتامین ها  توسط کمیسیون Codex Alimentarius (مرجع سازمان ملل متحد در مورد استانداردهای غذایی) به عنوان یک دسته از مواد غذایی شناخته می شوند.

    اگر می خواهید در مورد خواص قرص مولتی ویتامین و سایر اشکال آن بیشتر بدانید این مقاله شواهد علمی در این مورد را بررسی می کند.

     

    نقش ویتامین ها و مواد معدنی در بدن چیست ؟!

    ویتامین ها و مواد معدنی موادی ضروری هستند که بدن ما برای رشد و عملکرد طبیعی به آنها نیاز دارد.

    ویتامین های شناخته شده عبارتند از A، C، D، E و K و ویتامین های گروه B.

    گروه B خود شامل : تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسال (B6)، کوبالامین (B12). بیوتین و فولات/فولیک اسید هستند.

    کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، کلرید، منیزیم، آهن، روی، ید، گوگرد، کبالت، مس، فلوراید، منگنز و سلنیوم نیز تعدادی از مواد معدنی هستند که برای سلامتی ضروری هستند.

    دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ توصیه می‌کند که افراد باید از طریق یک الگوی غذایی سالم که شامل انواع مواد غذایی متراکم از مواد مغذی است، نیازهای غذایی خود را برآورده کنند.

    بدن شما برای عملکرد صحیح به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد.اگر به هر دلیلی نمی توانید ویتامین ها ،مواد معدنی و مواد مغذی را از طریق مواد غذایی یا نوشیدنی ها به بدن تان برسانید می توانید از مکمل استفاده کنید. به این ترتیب می توانید با استفاده از خواص قرص مولتی ویتامین میتوانید به تامین ریز مغذی های مورد نیاز خود را تامین می کنید.

    در افراد سالم، بیشتر شواهد علمی نشان می‌دهد که مکمل‌های مولتی ویتامین از سرطان، بیماری قلبی یا سایر بیماری‌ها پیشگیری نمی‌کنند. بنابراین مصرف مکمل‌ها به صورت منظم و دائمی ضروری نیست.

    با این حال، گروه های خاصی از افراد ممکن است نیاز به مولتی ویتامین های مینرال یا مکمل های ویتامین داشته باشند، به عنوان مثال، افرادی که تغذیه ضعیفی دارند یا افرادی که در معرض خطر بالای دژنراسیون ماکولا هستند.(نوعی بیماری چشمی)

     

    آیا مولتی ویتامین ها برای سلامتی مفید هستند؟

    مولتی ویتامین ها و مولتی مینرال ها پرمصرف ترین مکمل ها در جهان هستند. محبوبیت آنها در چند دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است.

    برخی افراد معتقدند که خواص قرص مولتی ویتامین می تواند سلامتی را بهبود ببخشند و جایگزین عادات غذایی نادرست شوند. این مکمل ها حتی خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهند.

    این مطلب را هم ببینید  ویتامین آ : آشنایی با یک راز سلامتی

    بیشتر مولتی ویتامین ها باید یک یا دو بار در روز مصرف شوند. حتما برچسب پشت بسته بندی مکمل را بخوانید و طبق دستورالعمل  دوز توصیه شده را مصرف کنید.

    خواص قرص مولتی ویتامین
    مولتی ویتامین چه خواصی دارند ؟

     

     

    برخی از فواید و خواص قرص مولتی ویتامین

    در ادامه برخی از خواص مصرف مکمل های ویتامین ومواد معدنی را بررسی خواهیم کرد. سعی می کنیم تا ادعاهای مختلف در این رابطه را با یکدیگر مرور کنیم.

     

    بیماری های قلبی و مینرال

    بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

    در حالی که برخی معتقدند مصرف multi vitamins ها می توانند به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کنند. البته به نظر نمی رسد تحقیقات به طور قطعی از این فرضیه حمایت کند.

    برخی از مطالعات نشان می‌دهند که این مکمل ها با کاهش خطر حملات قلبی و مرگ مرتبط هستند. در نقطه مقابل برخی مطالعات دیگر هیچ تأثیری نشان نمی‌دهند.

    مطالعه سلامت پزشکان اثرات مصرف روزانه مولتی ویتامین را در بیش از ۱۴۰۰۰ پزشک مرد میانسال برای بیش از یک دهه بررسی کرد و هیچ کاهشی در حملات قلبی، سکته مغزی یا مرگ و میر مشاهده نکرد.

    با این حال، یک مطالعه جدیدتر نشان داد که در بین زنان مصرف مولتی ویتامین برای بیش از ۳ سال با خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.

     

    ویتامین ماینرال و سرطان

    شواهد در مورد تاثیر این مکمل ها بر روی پیشگیری از سرطان نیز چندان دقیق نیست.

    برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف مولتی ویتامین ها هیچ تاثیری بر خطر سرطان ندارد. در حالی که مطالعات دیگری استفاده از خاص قرص مولتی ویتامین را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط می‌کنند.

    پنج کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده ۴۷۲۸۹ نفر را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در مردانی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند ۳۱ درصد کمتر است، اما برروی زنان تأثیری ندارد.

    دو مطالعه مشاهده‌ای، یکی شامل زنان و دیگری شامل مردان و زنان، مصرف طولانی‌ مدت مکمل را با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط دانستند.

    در نهایت، تحقیقات Physicians’ Health Study II اشاره کرد که استفاده طولانی مدت و روزانه از مولتی ویتامین خطر ابتلا به سرطان را در مردان با سابقه سرطان، و همچنین افرادی که سابقه بیماری ندارند، کاهش می دهد.

     

    سایر خواص قرص مولتی ویتامین

    این مکمل ها برای چندین هدف دیگر از جمله ارتقای عملکرد مغز و سلامت چشم مورد مطالعه قرار گرفته اند.

     

    عملکرد مغز

    چندین مطالعه کوچک که گروه‌های خاصی را بررسی می‌کنند نشان داده‌اند که مولتی ویتامین‌ها می‌توانند عملکرد حافظه را در افراد مسن بهبود بخشند.

    د ها همچنین ممکن است بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارند. تحقیقات معتبری هم انجام شده است که نشان میدهد کمبود مواد مغذی نه تنها بر خلق و خوی افراد تاثیر می گذارد بلکه بین کمبود مواد مغذی و ویتامین ها وعلائم اضطراب و افسردگی  ارتباط جود دارد.

     

    سلامت چشم

    دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یکی از علل اصلی نابینایی در سراسر جهان است.

    یک مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین‌ و مواد معدنی آنتی‌اکسیدانی ممکن است پیشرفت این بیماری را کاهش داده و به پیشگیری از آن کمک کند.

    علاوه بر این، برخی شواهد نشان می دهد که مولتی ویتامین ها ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید که یکی دیگر از بیماری های چشمی گسترده است را کاهش دهند.

    این مطلب را هم ببینید  نحوه مصرف قرص ویتامین D3 1000

    بنابراین خواص قرص مولتی ویتامین می تواند به سلامت چشم کمک کند.

     

    آیا در کنار خواص قرص مولتی ویتامین می توانند مضر هم باشند؟

    پاسخ روشن است. مولتی ویتامین ها ممکن است در برخی موارد مضر باشند.

    میزان مصرف یا دز  یک مورد ضروری است که باید در هنگام مصرف مولتی ویتامین ها در نظر گرفته شود.

    اگرچه دوزهای بالای برخی از ویتامین ها و مواد معدنی برای برخی افراد ممکن است باعث ایجاد مشکل نشود، اما  به صورت کلی مقادیر زیاد آن می تواند مضر باشد.

    دوز مناسب می تواند به حلالیت ویتامین بستگی داشته باشد که به دو گروه زیر طبقه بندی می شود:

    • محلول در آب : بدن شما مقادیر اضافی این ویتامین ها را از طریق ادرار دفع می کند.
    • محلول در چربی :  از آنجایی که بدن شما راه آسانی برای خلاص شدن از اضافات ویتامین ها را ندارد، ممکن است مقادیر اضافی در کبد شما جمع شود.

     

    برخی از خطرات و مضرات مکمل ویتامین ماینرال

    افراد باردار باید مراقب مصرف ویتامین A خود باشند، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A با ناتوانی های مادرزادی مرتبط است .

    مسمومیت با ویتامین D نادر است و بعید است که در اثر مصرف مولتی ویتامین ایجاد شود. با این حال، مسمومیت با ویتامین A شایع تر است.

    اگر روزانه مواد غذایی سرشار از مواد مغذی مصرف می کنید و بیماری خاصی ندارید نیازی به استفاده از مولتی ویتامین ها ندارید.

    افراد سیگاری باید از مصرف مولتی ویتامین با مقادیر زیاد بتا کاروتن یا ویتامین A اجتناب کنند. زیرا این مواد مغذی ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند.

    دوزهای بالای برخی از مواد معدنی مانند آهن می تواند منجر به ناراحتی معده، یبوست، استفراغ و غش شود. آهن همچنین می تواند توانایی بدن برای جذب روی را محدود کند.

    به ویژه، مردان باید مراقب مصرف آهن خود باشند، زیرا بدن مردان بیشتر از زنان و همچنین افرادی که هموکروماتوز دارند، آهن را ذخیره کنند.

    این وضعیت می تواند منجر به تجمع سطوح سمی این ماده معدنی شود و ممکن است باعث سیروز کبدی، سرطان کبد و بیماری قلبی شود. کسانی که این بیماری را دارند نیز باید از مصرف مکمل های ویتامین C خودداری کنند.

    خطر دیگر مصرف مینرال ها یا مولتی ویتامین ها فرآیندهای معیوب تولید است که ممکن است باعث شود مولتی ویتامین ها مقادیر بسیار بیشتری از مواد مغذی را نسبت به آنچه در نظر گرفته شده است در خود داشته باشند.

     

    آیا لازم است مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

    بسیاری از افراد در مورد اینکه باید از مولتی ویتامین ها استفاده کنند یا خیر سردرگم هستند. خیلی از ما نمی دانیم به چه ویتامین هایی نیاز داریم.

    اگر رژیم غذایی شما شامل طیف گسترده ای از غذاها از جمله محصولات غلات کامل، میوه ها و سبزیجات تازه، محصولات لبنی، آجیل، دانه ها، تخم مرغ و گوشت است احتمالا ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را دریافت می کنید و نیازی به مکمل ها ندارید.

    مولتی ویتامین ها برای همه مناسب نیستند و حتی ممکن است به برخی افراد آسیب بزنند.

    Multi Vitmins

     

     

    چه کسانی باید از مولتی ویتامین استفاده کنند؟

    خواص قرص مولتی ویتامین برای برخی از افراد ضروری است. گفته می شود، گروه های ویژه ای باید از مولتی ویتامین ها بهره مند شوند، از جمله:

    بزرگسالان مسن. جذب ویتامین B12 می تواند با افزایش سن کاهش یابد. همچنین، افراد مسن ممکن است به کلسیم و ویتامین D بیشتری نیاز داشته باشند.

    این مطلب را هم ببینید  کمبود ویتامین دی در کودکان

    وگان ها و گیاهخواران. از آنجایی که ویتامین B12 عمدتاً در غذاهای حیوانی یافت می‌شود، افرادی که از رژیم‌های غذایی گیاهی پیروی می‌کنند بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند. آنها همچنین ممکن است فاقد کلسیم، روی، آهن، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ باشند.

    کسانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند.

    افرادی که رژیم های غذایی کم کالری دارند یا مواد مغذی کافی را از غذاها دریافت نمی کنند.

     

    خواص قرص مولتی ویتامین تضمینی برای سلامتی بیشتر نیستند!

    دیدیم که شواهد محکم و روشنی مبنی بر بهبود سلامتی به وسیله مولتی ویتامین ها در بیشتر افراد وجود ندارد. در برخی موارد حتی ممکن است باعث آسیب شوند.

    اگر کمبود مواد مغذی دارید، بهتر است آن را با آن رژیم غذایی سالم و کامل به دست بیاورید. مولتی ویتامین ها حاوی بسیاری از مواد مغذی هستند که ممکن است به اکثر آنها نیاز نداشته باشید. شاید بهتر باشد با پزشک خود یا یک داروساز صحبت کنید تا بهترین مکمل را برای خود انتخاب کنید.

    علاوه بر این، اگر برای جبران یک رژیم غذایی ضعیف، مولتی ویتامین مصرف نکنید، بهتر است. یک رژیم غذایی متعادل از غذاهای تازه و کامل به احتمال زیاد سلامتی را برای شما در دراز مدت تضمین می کند.

    خواص قرص مولتی ویتامین هر چقدر هم که زیاد و فوق العاده باشد نمی تواند جایگزین خوردن غذاهای متنوعی شوند.

    غذاها بیشتر از مکمل های ویتامین ها و مواد معدنی می توانند نیاز بدن را تامین می کنند. به طور مثال بسیاری از غذاها دارای فیبر و سایر موادی هستند که می توانند فواید سلامتی داشته باشند.

    با این حال، برخی از افرادی که ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی را به تنهایی از طریق غذا دریافت نمی‌کنند، یا دارای شرایط پزشکی خاصی هستند، ممکن است لازم باشد از یک یا چند مورد از این مواد مغذی موجود در مکمل‌های تک‌مغذی یا مینرال ها استفاده کنند.

    همچنین توصیه هایی برای گروه های خاص، از جمله زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند، زنانی که دردوران شیردهی هستند و افراد بالای ۵۰ سال برای مصرف مولتی ویتامین وجود دارد.

    می توانید از طریق این لینک مولتی ویتامین مورد نیاز خود را تهیه کنید.

     

    میزان مصرف مولتی ویتامین

    برای استفاده از حداکثری از خواص قرص مولتی ویتامین و سایر اشکال دارویی آن مثل قرص جوشان، شربت و … باید آن را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

    اما به طور معمول میزان مصرف آنها به شکل زیر است :

    • بزرگسالان روزانه یک قرص یک بار در روز
    • کودکان تا یازده سال روزانه ۵ میلی لیتر شربت
    • کودکان بالای یازده سال روزانه یک قرص یا ۱۰ میلی لیتر شربت

     

    تداخلات دارویی

    مولتی ویتامین ها معمولاً با داروها تداخل ندارند.  با این حال موارد نسبتا نادری از تداخل دارویی در برخی از افراد مشاهده شده است.

    اگر از رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین (کومادین و سایر نام‌های تجاری دیگر) استفاده می‌کنید، قبل از مصرف هر گونه مینرال یا مکمل غذایی حاوی ویتامین K با پزشک خود صحبت کنید (این ویتامین اثربخشی دارو را کاهش می‌دهد.)

    توجه داشته باشید که مقاله خواص قرص مولتی ویتامین تنها را برای اطلاع شما فراهم شده است و جایگزینی برای تشخیص پزشکی نیست.

    داروخانه آنلاین داروسپ سلامتی را برای شما آرزو میکند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برند :
    فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • شرح
    • محتوا
    • ویجت
    • ابعاد
    • اطلاعات تکمیلی
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه