سبد داروی شما

عوارض واکسن آنفولانزا چیست؟ واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه ؟!

کدام واکسن بهتر است
مطالب این نوشته
  • واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه ؟

    در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعاتی درباره انواع، زمان تزریق و عوارض واکسن آنفولانزا برای شما مهیا کنیم. اما به عنوان موضوع محوری نهایتا به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه ؟

     

    آنفولانزا چیست؟

    اما پیش از پاسخ دادن به این سوال که عوارض واکسن آنفولانزا چیست و اصلا اینکه واکسن آنفولانزا بزنیم یا باید با این بیماری آشنا شویم.

    این بیماری تنفسی توسط انواع ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود و بینی، گلو و گاهی اوقات ریه ها را درگیر می کند. آنفولانزا می تواند باعث بیماری از خفیف تا شدید شود و در برخی مواقع حتی منجر به مرگ شود.

    فارغ از امکان بروز عوارض واکسن آنوفلانزا که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد،  بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا، تزریق سالانه واکسن است.

    ویروس آنفولانزا
    آشنایی با آنفولانزا

     

    علائم آنفولانزا چیست؟

    بیایید برای رسیده به جواب این سوال که واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه ؟ ماجرا را از زاویه دیگری ببینیم.

    این بیماری بالقوه می تواند باعث بیماری خفیف تا شدید شود و حتی در بعضی مواقع منجر به مرگ شود. آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت است. آنفولانزا معمولاً ناگهانی بروز می کند.

    افرادی که به آنفولانزا مبتلا هستند اغلب برخی یا همه این علائم را احساس می کنند:

    • تب* یا احساس تب/لرز
    • سرفه کردن
    • گلو درد
    • آبریزش یا گرفتگی بینی
    • دردهای عضلانی یا بدن درد
    • سردرد
    •  خستگی (بیحالی)
    • برخی از افراد ممکن است استفراغ و اسهال داشته باشند، اگرچه این امر در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

    * توجه به این نکته مهم است که همه مبتلایان به آنفولانزا تب نخواهند داشت.

    آنفلوانزا میتواند به ایجاد عوارض شدیدتری منجر شود که شامل :

    ذات الریه باکتریایی، عفونت گوش، عفونت سینوسی و بدتر شدن شرایط مزمن پزشکی مانند نارسایی احتقانی قلب، آسم یا حتی دیابت.

    احتمالا شما هم حداقل یکبار دچار آنفولانزا شده باشید. و با تجریه نشانه ها و عوارض آنفولانزا این سوال برای شما پیش آمده باشد که بالاخره واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه ؟ اما خیلی  عجله نکنید باید چند مورد دیگر را نیز با هم بررسی کنیم.

    همانطور که در ادامه خواهید دید این خطرات در برابر عوارض واکسن آنفولانزا بسیار شدید هستند.

     

    چرا باید واکسن آنفولانزا بزنیم ؟

    از آنجایی که این بیماری گاها می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و گاهی اوقات حتی مرگ شود،، بهتر آن است که در برابر آن واکسینه شویم.

    آنفولانزا می تواند افراد را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار بدهد، اما میلیون ها نفر سالانه به آنفولانزا مبتلا می شوند، صدها هزار نفر در بیمارستان بستری می شوند و هزاران تا ده ها هزار نفر هر ساله به دلایل مرتبط با آنفولانزا جان خود را از دست می دهند.

    آنفولانزا می تواند به معنای چند روز احساس بد و بیحالی باشد و یا می تواند منجر به بیماری های جدی تری شود.

    با اطلاعاتی که تا اینجای مقاله به دست آوردیم هنوز نمی توانیم با قطعیت بگوییم که واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه. اجازه بدهید ببنیم چه راه هایی برای مقابله با آنفولانزا وجود دارد.

    واکسن آنفولانزا

     

    بهترین راه مقابله با آنفولانزا

    بهترین راه مقابله با آنفلونزا دریافت واکسن است. اگرچه اثر بخشی واکسن صد درصد نیست اما واکسیناسیون آنفولانزای فصلی بهترین راه برای محافظت در برابر آنفولانزا است.

    این مطلب را هم ببینید  ریزش مو در زنان

    ثابت شده است که واکسیناسیون فواید زیادی از جمله کاهش خطر بیماری آنفولانزا، کاهش احتمال بستری شدن در بیمارستان و حتی خطر مرگ ناشی از آنفولانزا در کودکان دارد.

    ممکن است حتی در صورت تزریق واکسن، افراد به آنفولانزا مبتلا شوند اما مطالعات نشان داده اند که واکسیناسیون باعث کاهش شدت بیماری می شود.

    فکر میکنم حالا دیگر بتوانید پاسخ سوال آیا واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه را بدهید. اما اگر هنوز هم شک دارید که واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه بیایید واکسن آنفولانزا را دقیقا بررسی کنیم.

     

    واکسن آنفولانزا چیست و چگونه کار می کند

    این واکسن که در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد از بدن در برابر عفونت هایی که ویروس آنفولانزا ایجاد می کند محافظت می کند.

    واکسن آنفولانزا حاوی آنتی ژن های سطحی ویروس آنفولانزا است که بر روی تخم مرغ تکـثیر شده است.

    سوالی که پیش می آید این است که با جود تغییرات یا جهش هایی که هر ساله بر روی ویروس آنفولانزا ایجاد می شود آیا باز هم لازم است واسن انفولانزا بزنیم یا نه ؟

    باید بگوییم که هرسال نسخه های جدیدی از واکسن آنفولانزا ساخته می شوند و اثر بخشی آنها هربار متفاوت است، زیرا ویروس های آنفولانزا هر سال  به سرعت تغییر و جهش پیدا می کنند.

     

    چه نوع واکسن های آنفولانزایی موجود است

    مرکز کنترل بیماری ها (CDC یا مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری آمریکا) استفاده از هر گونه واکسن مجاز و  متناسب با سن افراد در طول فصل شیوع آنفولانزا توصیه می کند.

    واکسن‌های موجود آنفلوانزا شامل واکسن آنفلوانزای چهار ظرفیتی غیرفعال [IIV4]، واکسن آنفلوانزای نوترکیب [RIV4] یا واکسن آنفلوانزای ضعیف شده زنده (LAIV4) است. هیچ ترجیحی برای واکسن آنفولانزا نسبت به دیگری بیان نشده است.

    گزینه‌های زیادی برای واکسن آنفولانزا وجود دارد، اما مهمترین چیز این است که همه افراد ۶ ماهه و بالاتر هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

    اگر در مورد اینکه کدام واکسن برای شما بهتر است یا اینکه اصولا واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه باید با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

     

    کدام واکسن آنفولانزا بهتر است

    برای فصل آنفولانزای ۲۰۲۱-۲۰۲۲، کمیته مشورتی رویه‌های ایمن‌سازی (ACIP) واکسیناسیون سالانه آنفولانزا را برای همه افراد ۶ ماهه و بالاتر با هر نوع واکسن آنفلوانزای دارای مجوز و مناسب با سن و وضعیت سلامتی گیرنده، توصیه می‌کند.

    واکسن آنفلوانزای غیر فعال شده (IIV4)، واکسن آنفولانزای نوترکیب (RIV4)، یا واکسن آنفولانزای اسپری بینی ویروس زنده ضعیف شده (LAIV

    واکسن های چهار ظرفیتی نسبت به واکسنهای سه ظرفیتی،ایمنی گسترده تری ایجاد میکند.

    "<yoastmark

     

    تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

    باید بدانید که کودکان نیز مانند بزرگسالان از آنفولانزا در امان نیستند. بنابراین آنها نیز باید از گزینه های تزریق واکسن باشند.

    در مورد عوارض واکسن آنفولانزا در ادامه به صورت کامل صحبت می کنیم. اما فارغ از عوارض احتمالی تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان به دلایل زیر اهمیت بالایی دارد.

    • کاهش احتمال ابتلا و بستری شدن کودکان در بیمارستان
    • کمتر شدن شدت بیماری
    • جلوگیری از انتقال بیماری به افراد در معرض خطر مثل نوزادان و سالمندان

    بنابراین تزریق واکسن در کودکان اهمیت بسیاری زیادی دارد و جدا از اینکه باعث حفاظت بیشتر آنها میشود از ادامه چرخه انتقال نیز جلوگیری می کند.

    این مطلب را هم ببینید  ویتامین دی و کرونا

    لذا توصیه می شود مساله تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان را کاملا جدی بگیرید.

    چه کسانی در اولویت تزریق واکسن هستند

    اگر با همه این تفاسیر هنوز هم شک دارید که واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه باید بدانید برخی افراد در اولویت تزریق واکسن هستند. این افراد حتما باید به صورت جدید با تزریق واکسن آنفولانزا فکر کنند.

    واکسن برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا به خصوص در افرادی که در صورت ابتلا به آنفولانزا در معرض خطر بروز عوارض آن قرار دارند،توصیه می شود .

    واکسیناسیون به ویژه برای بیماران زیر توصیه می شود:
    ۱ )  افراد با سن ۶۵ سال و بالاتر
    ۲ ) بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن ریوی یا قلبی نظیر آسم.
    ۳ ) بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت.
    ۴ ) بزرگسالان و کودکان مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه.
    ۵ ) بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری ها یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (مانند کورتیکواستروئیدها) یا رادیو تراپی.
    ۶ ) کودکان و نوجوانان شش ماهه تا ۱۸ ساله که ترکیبات محتوی آسپیرین(ASA)را برای مدت طولانی مصرف می کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفولانزا، در معرض خطر ابتلا به سندرم  ری(Rreye )قرار دارند.

     

    عوارض واکسن آنفولانزا :

    واکسن آنفولانزا مانند هر محصول پزشکی و دارویی دیگر در کنار فوایدی که دارد ممکن است شامل عوارضی نیز باشد. عوارض واکسن آنفولانزا چندان جدی نیست و عموما محدود به موارد زیر می شود :

    • آبریزش بینی
    • سردرد
    • گلودرد
    • سرفه

    عوارض واکسن آنفولانزا عمدتا بسیار ملایم هستند و بعد از یکی دو روز خود به خود بهبود می یابند. بنابراین می توان گفت با وجود عوارض ناچیز، واکسن آنفولانزا کاملا امن و بی خطر است.

    البته تزریق واکسن آنفولانزا مثل هر تزریق دیگری عوارض بسیار نادری هم داشته باشد. به طور مثال یکی از عوارض واکسن آنفولانزا سندروم گیلن باره است.

    این سندروم که یک نارسایی عصبی – عضلانی شدید و حاد است یکی از عوارض واکسن آنفولانزا است که بسیار بسیار کمیاب و نادر است. البته باید به خاطر داشته باشید که این سندورم می تواند بر اثر خود بیماری آنفولانزا هم بروز کند. احتمال رخ دادن سندروم گیلن باره پس از تزریق واکسن آنفولانزا بسیار کمتر از خود آنفولانزا است.

    برای اثبات اینکه عوارض واکسن آنفولانزا می توان گفت که در طی پنجاه سال گذشته صدها میلیون نفر از مردم آمریکا این واکسن را دریافت کرده اند. عمده آنها عوارضی شامل موارد بالا داشتند. در طی این نیم قرن نیز پژوهش های زیادی انجام شده است که از این نظریه دفاع می کند عوارض واکسن آنفولانزا بسیار محدود است.

    نکته دیگر درباره عوارض واکسن آنفولانزا این است که شما با تزریق این واکسن دچار بیماری آنفولانزا نمی شوید. چرا که این واکسن از ویروس غیر فعال ساخته است که توانایی بیماری زایی ندارد.

    جمع بندی عوارض واکسن آنفولانزا

    در مجموع عوارض واکسن آنفولانزا آنقدر جدی نیست که شما را بابت تزریق آن نگران کند.

    همانطور که گفتیم عوارض واکسن آنفولانزا محدود به سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، تب، ضعف، لرز، خستگی، واکنش های موضعی شامل سرخی، ورم، درد و سختی محل تزریق اشاره کرد. این عوارض معمولاً  بدون نیاز به درمان برطرف می شوند. اما در صورت نیاز می توان از مسکن ها و تب برها استفاده کرد.

    این مطلب را هم ببینید  عفونت واژن، علت ، علایم و درمان واژینیت

     

    آیا واکسن آنفولانزا موثر است ؟

    در پاسخ به کسانی که به این سواله که آیا واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟  باید اندکی صداقت به خرج بدهیم.

    حقیقت این است که واکسن آنفولانزا باعث پیشگیری از کرونا نمی شود، اما واکسن آنفولانزا می تواند خطر ابتلا به آنفولانزای فصلی را کاهش می دهد.

    همچنین به دلیل واکسیناسیون افراد آسیب پذیر (مانند افراد مسن و افراد دارای ریسک بالا)، میزان مرگ و میر ناشی از ویروس آنفولانزا و ویروس کرونا کاهش می یابد.

    البته می توان با مصرف برخی ویتامین ها دستگاه ایمنی را در برابر ویروس ها و از جمله آنفولانزا تقویت کنید. برای مطالعه تاثیر ویتامین ها بر تقویت سیستم ایمنی بدن می توانید به مقاله ویتامین ها و نقش آنها در سلامتی بدن مراجعه کنید.

    به طور خلاصه :  آیا همزمان با مصرف ویتامین ها، واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه ؟ جواب کاملا واضح است. مصرف ویتامین ها نمی تواند جایگزین واکسن بشود.

     

    بهترین زمان برای تزریق واکسن

    اگر شما هم فکر می کنید بهتر است واکسن آنفولانزا بزنیم باید یک نکته مهم را بدانید.

    از آنجایی که فصل درگیری با ویروس آنفولانزا معمولا ازابتدای پاییز آغاز شود و تا پایان اردیبهشت می تواند ادامه داشته باشد، توصیه می شود که واکسن آنفولانزا با توجه به تکمیل دوهفته ای فرایند ایمنی، از اواخرشهریور آغاز شود.

    تاکید آن است که بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای پاییز وپیش از فراگیر شدن آن است.

     

    چه کسانی باید بااحتیاط واکسن بزنند؟

    گفتیم که عوارض واکسن آنفولانزا خیلی جدی و نگران کننده نیستند. اما کمی صبر کنید! در مورد اینکه باید واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه یک “اما” و احتیاط وجود دارد.

    از آنجایی که ویروس آنفلوآنزا دائما در حال تغییر و جهش می باشد. به همین دلیل واکسن بیماری به صورت سالانه بر اساس گونه‌های ویروسی که آن سال بیشتر هستند، تولید می‌شود.

    این واکسن از نوع زنده نبوده و نمی‌تواند باعث ابتلا به بیماری شود، ولی چون از تزریق واکسن تا ایجاد ایمنی دو هفته زمان لازم است، اگر فردی در زمان واکسیناسیون در دوره کومون آنفلوآنزا باشد به بیماری مبتلا خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر فردی دچار علائم سرماخوردگی است تا بهبودی کامل صبر کند.

    علاوه بر این، کسانی که دچار آلرژی به تخم‌مرغ و فرآورده‌های آن هستند، باید قبل از واکسیناسیون به پزشک خود اطلاع دهند و در زمان تزریق تا ۳۰ دقیقه تحت نظر باشند.

     

    واکسن آنفولانزا تا چه زمانی ایمنی ایجاد می کند؟

    شروع ایمنی تا دو هفته بعد تزریق کامل میشود که ۶ ماه تا یکسال ایمنی آن دوام دارد.

    عوارض واکسن آنفولانزا

     

    برای خرید واکسن آنفلونزا چه کار کنیم ؟

    اگر با توجه به عوارض واکسن آنفولانزا، پاسخ نهایی به این سوال مهم که  آیا واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه را پیدا کردید حالا می توانید با داشتن نسخه از سوی پزشک این واکسن را از داروخانه ها تهیه کرد.

    تمایل به تزریق واکسن آنفولانزا در سال های اخیرافزایش پیدا کرده است.  بنابراین شاید لازم باشد برای پیدا کردن آن به چندین داروخانه سر بزنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برند :
    فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • شرح
    • محتوا
    • ویجت
    • ابعاد
    • اطلاعات تکمیلی
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه