سبد داروی شما

نقش پروتئین در ورزش چیست؟

نقش پروتئین در بدنسازی
مطالب این نوشته
  • نقش پروتئین در ورزش چیست؟

    در این نوشته به یکی از اساسی ترین مواد مرد نیاز بدن می پردازیم. انواع پودر پروتئین را بررسی می کنیم. درادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که نقش پروتئین در ورزش و بدنسازی چیست. با توجه به افزایش میزان گرایش به مصرف پروتئین در بدنسازی، عوارض مصرف آن را نیز مرور خواهیم کرد.

    امیدواریم که این نوشته نیز مانند سایر مقالاتی که در مجله دارویی سپ برای شما مهیا کرده ایم مورد استقبال قرار بگیرد.

     

    پروتئین چیست ؟

    پروتئین یک ماده مغذی متشکل از اسیدهای آمینه است. این مواد از اجزای سازنده استخوان، ماهیچه و پوست میباشد. بدن برای تولید هورمون ها، آنزیم ها و سایر مواد شیمیایی به آن نیاز دارد.

    پروتئین معمولاً درغذاهای با منشا حیوانی یافت می شود. اما در منابع محدود دیگری مانند آجیل و حبوبات نیز وجود دارد.

    پروتئین نقش زیادی در عضله سازی دارد. به همین دلیل پودر پروتئین یک مکمل غذایی محبوب بین ورزشکاران برای تقویت و حجیم سازی عضلات است. نقش پروتئین در بدنسازی به ویژه برای ورزکاران حرفه ای بسیار پر رنگ است.

     

    پودر پروتئین برای بدنسازی

    گویا بیشترین نقش پروتئین در ورزش بدنسازی وتمرینات مربوط به آن است.

    خیلی از شما حداقل مت کوتاهی به باشگاه بدنسازی رفته اید. در آنجا احتمالاً دیده اید که دیگران در مورد نوشیدنی های پروتئینی که بعد از تمرین می‌نوشند و اینکه چه نوع آن بهتر است، صحبت می‌کنند.

    شاید نقش هیچ ماده مغذی دیگری به دلیل نقش آن در رشد و ترمیم عضلات، به اندازه نقش پروتئین در بدنسازی  مورد توجه افراد ورزشکاران قرار نمی گیرد.

    به صورت طبیعی پروتئین در غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، آجیل، توفو و حبوبات یافت می شود. اما به شکل صنعتی نیز تولید و در انواع مکمل ها، نوشیدنی ها و پودرها موجود است. حتی می توانید آن را به صورت نوشیدنی ها و خوراکی های پروتئینی آماده پیدا کنید.

    برای برخی از افراد، مکمل پروتئین می تواند به عنوان بخشی از برنامه غذایی کلی برای آنها مفید باشد. اما مطمئنا برای همه ضروری نیست. چرا که عوارض مصرف پروتئین در بدنسازی کم نیست. در ادامه این متن به عوارض مکمل بدنسازی نیز اشاره می کنیم. با توجه به قیمت بالا، برخی افراد نیز به ساخت پروتئین بدنسازی خانگی روی آورده اند.

    انواع پودر پروتئین را می توانید از بسیاری از فروشگاه ها و داروخانه ها خریداری کنید. پیشنهادی ما خرید از داروخانه آنلاین مجاز مانند داروسپ است. 

     

    پودر پروتئین از چه موادی ساخته می شود ؟

    این پودرها که بیشتر به عنوان پودرهای بدنسازی شناخته می شوند، فرم های پودری پروتئین هستند. آنها به صورت معمولا از گیاهان (لوبیا سویا، نخود، برنج، سیب زمینی یا کنف)، تخم مرغ یا شیر (کازئین یا پروتئین آب پنیر) به دست می آیند.

    پودرها شاید شامل مواد دیگری مانند قند، طعم دهنده های مصنوعی، غلیظ کننده ها، ویتامین ها و مواد معدنی نیز باشند.

    بسته به نوع مکمل، مقدار پروتئین در هر پیمانه از ۱۰ تا ۳۰ گرم متغیر است.

    مکمل‌هایی که برای عضله‌سازی استفاده می‌شوند حاوی پروتئین نسبتاً بیشتری هستند. در مقابل مکمل‌هایی که برای کاهش وزن استفاده می‌شوند حاوی پروتئین کمتری هستند.

     

    پروتیئین و بدنسازی

     

    آیا نوع پروتئین بدنسازی مهم است؟

    ارزش غذایی یک مکمل پروتئین با مشخصات اسید آمینه های تشکیل دهنده آن تعیین می شود.

    پروتئین هایی با ارزش بیولوژیکی بالا (HBV)  معمولا برای هر کاربردی توصیه می شود.

    پروتئین های حیوانی مانند غذاهای لبنی، تخم مرغ، گوشت، ماهی و مرغ و همچنین پروتئین سویا جدا شده ،پروتئین های HBV محسوب می شوند. زیرا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن انسان هستند.

    پروتئین های گیاهی فقط حاوی برخی از اسیدهای آمینه ضروری هستند. این دسته ارزش بیولوژیکی پایین تری دارند.

    لوسین، یک آمینو اسید شاخه دار است که نقش مهمی در سنتز پروتئین ماهیچه ایفا می کند. محتوای لوسین در غذاها متفاوت است. اما برخی از غذاها به طور طبیعی حاوی لوسین هستند، از جمله شیر (کازئین و پروتئین آب پنیر) و گوشت قرمز.

    بر اساس تحقیقات ۲-۳ گرم لوسین استفاده ماهیچه ها از پروتئین را به شدت تحریک می‌کند (معادل ۲۰-۲۵ گرم پروتئین HBV).

    باید با در نظر گرفتن نقش پروتئین در بدن ورزشکاران باید بهترین نوع مکمل ورزشی را انتخاب کرد.

     

    انواع پودر پروتئین برای ورزش کاران

    انواع مختلفی از پودر پروتئین وجود دارد.  متابولیسم پروتئین در بدن با توجه به نوع آن متفاوت است.  پودرپروتئین تولید شده از آب پنیر محبوب ترین و شاید بهترین مکمل پروتئین است. مبه عقیده بسیاری از محققان نیز این پودر بهترین و سالم ترین گزینه است. 

    انواع پودر پروتئین عبارتند از:

    • آب پنیر: این پروتئین بین ورزشکاران محبوب است. چراکه یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام آمینو اسیدهایی است که بدن انسان از غذا میتواند به دست بیاورد و نیاز دارد. بدن پروتئین آب پنیر را به سرعت و به راحتی جذب می کند.
    این مطلب را هم ببینید  فواید ال کارنیتین چیست؟

    • کازئین: این نوع پروتئین سرشار از گلوتامین است. اسید آمینه ای که احتمالا ریکاوری عضلات را پس از ورزش تسریع کند. کازئین از لبنیات به دست می آید. توجه داشته باشید که برای گیاهخواران و افرادی که به شیر حساسیت دارند نامناسب است. بدن این پروتئین را کندتر هضم می کن.  بنابراین آن را در شب مصرف کنید.

    • سویا: در صورت عدم مصرف لبنیات به هر دلیل، پروتئین سویا یک جایگزین عالی برای آب پنیر یا کازئین است. سویا حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری هم هست.

    • نخود: بسیاری از پودرهای پروتئین گیاهی حاوی پروتئین نخود هستند. این پودرها جایگزین باکیفیتی برای پروتئین های مبتنی بر سویا و لبنیات هستند. پروتئین نخود منبع خوبی از اسید آمینه آرژنین است.

    • کنف: دانه شاهدانه پروتئینی کامل که حاوی اسیدهای چرب ضروری نیز می باشد. بنابراین شاهدانه برای گیاهخواران یا کسانی که به لبنیات یا سویا حساسیت دارند، گزینه ای عالی باشد.

     

    هشدار در مورد مصرف مکمل های بدنسازی

    طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، بسیاری از انواع پودر پروتئین پرفروش حاوی فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم و آرسنیک هستند. این مکمل ها در دراز مدت عوارض جدی ایجاد می کنند.

    بنابراین باید همیشه در خرید مکمل پروتئین با احتیاط عمل کنید. محصول را از یک تامین کننده معتبر و به ویژه داروخانه ها انتخاب کنند.

     

    تفاوت بین انواع پودر پروتئین 

    تا اینجا با نقش پروتئین ها در ورزش آشنا شدیم .اما وجود طیف وسیعی از مکمل های پروتئین و اسید آمینه های موجود می تواند کاملاً گیج کننده باشد.

    مصرف پروتئین در عضله سازی ورزشکاران، وزن گیری و چاقی تاثیر گذار است. لذا نقش پروتئین در بدنسازی بسیار گسترده است.

    مکمل‌های پروتئینی را می‌توان بر اساس مشخصات مواد مغذی‌شان به‌عنوان فقط تأمین‌کننده پروتئین (به‌عنوان یک منبع پروتئین منفرد یا ترکیبی، یعنی ترکیبی از چندین پروتئین) طبقه‌بندی کرد. 

    برخی مکمل ها نیز حاوی ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات هستند. دسته دیگری از مکمل ها دارای مواد ارگوژنیک اضافی مانند کراتین، اسیدهای آمینه خاص، متابولیزه کننده های چربی، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

    توصیه می شود ورزشکارانی که می خواهند از پروتئین ها استفاده کنند با یک متخصص تغذیه ورزشی مشورت کنند. به این شکل و با داشتن برنامه دقیق و علمیف به اهداف پروتئینی مناسب خود دست می یابند.

     

    فواید و نقش پروتئین در بدنسازی

    آگاهی از نقش پروتئین در بدنسازی برای ورزشکار و مربی او بسیار حیاتی است. ورزشکار باید مزایای و مضرات استفاده از هر ماده ای که مصرف می کند را دقیقا بداند.

    با وجود اینکه نقش پروتئین در ورزش بدنسازی بسیار پررنگ است اما همه به مصرف پروتئین اضافی نیاز ندارند. پودر پروتئین در شرایط بسیار خاص مفید است..

    دکتر کارول کان، دانشیار تغذیه در دانشگاه نیومکزیکو، می گوید: «پودرها منبع آسان و راحت از پروتئین کامل و با کیفیت هستند. اما به یاد داشته باشید: بیشتر مردم، حتی ورزشکاران، می‌توانند با خوردن منابع طبیعی پروتئین بدون چربی مانند گوشت، ماهی، مرغ و محصولات لبنی و تخم مرغ همه چیزهایی را که پودرهای پروتئین ارائه می‌دهند را به دست بیاورند.

    افرادی که مایلند رژیم غذایی خود را با پودر پروتئین تکمیل کنند، باید محصولی با کیفیت بالا را انتخاب کنند و قبل از استفاده با داروساز یا متخصص تغذیه خود صحبت کنند.

    بر این اساس در ادامه این نوشتار شما را با کاربردها و مزایای اسستفاده از پودر پروتئین در بدنسازی آشنا می کنیم :

     

    مدیریت وزن

    خوردن غذاهای غنی از پروتئین و مصرف مکمل ها به افراد کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند.

    احساس سیری منجر به مصرف غذای کمتر و مصرف میان‌وعده های کوچکتری می‌شود که این احساس سیری می‌تواند به فرد کمک کند وزن خود را حفظ کند یا در صورت لزوم وزن خود را کاهش دهد.

    یک بررسی در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که مکمل پروتئینی که از آب پنیر تولید شده است ممکن است وزن بدن و توده چربی کل را در افراد دارای اضافه وزن یا چاق کاهش دهد. این مساله برای ورزشکاران حرفه ای که در دوره بدنسازی هستند حیاتی است.

    همچنین احتمالا فشار خون، کلسترول بد و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

     

    رشد عضلانی

     نقش پروتئین در عضله سازی انکار نا پذیر است. پروتئین برای رشد عضلات ضروری است.

    به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران نوشیدنی های پروتئینی مصرف می کنند. زیرا این نوشیدنی ها به آنها کمک می کند پس از تمرینات قدرتی، عضلات حجیم شود.

    تجزیه و تحلیل ۴۹ مطالعه در سال ۲۰۱۸  استفاده از مکمل پروتئین را برای این منظور تایید می کند.

    بنابر نتایج این تحقیق مکمل پروتئین به طور قابل توجهی اندازه و قدرت عضلات را در بزرگسالان سالمی در حال تمرینات ورزشی مقاومتی مانند وزنه برداری، بهبود می بخشد.

    در این مطالعات مشخص شد که مکمل پروتئین در مردان و زنان به یک اندازه موثر است. با این حال، اثربخشی مکمل ها ممکن است با افزایش سن کاهش یابد. زیرا افراد مسن تر نسبت به افراد جوان به پروتئین نیاز بیشتری دارند. پروتئین مصرف شده در بدن تقسیم می شود.

    این مطلب را هم ببینید  ال آرژنین چیست ؟

    محققان همچنین عنوان کردند که هنگامی که مصرف پروتئین از ۱.۶ گرم  به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیشتر شد،باعثایجاد مزایا و عضله سازی بیشتر نشد.

     

    نقش پروتئین در بدنسازی و ریکاوری بعد از ورزش

    پروتئین علاوه بر کمک به رشد ماهیچه ها، به ترمیم عضلات و بافت های آسیب دیده کمک کند. در نتیجه، ورزشکاران احتمالا از پودر پروتئین برای کاهش زمان بهبودی پس از ورزش استفاده کنند.

    بسیاری از مطالعات معتبر نشان می دهند که مصرف مکمل پروتئین بعد از ورزش، با کاهش آسیب عضلانی و بهبود عملکرد عضلات و سنتز پروتئین عضلانی به ریکاوری کمک کند.

    می بینیم که نقش پروتئین در ورزش و بدنسازی بسیار گسترده تر از آن است که در ابتدا تصور می شود.

     

    پروتئین و ورزش

     

    نیاز روزانه پروتئین برای ورزشکاران

    با وجود تاثیرات مثبت و مهم پروتئین در عملکرد ورزشکاران و به ویژه در ورزش بدنسازی نباید در مصرف این ماده مغذی زیاده روی کرد. آگاهی از میزان مکمل مورد نیاز و تنظیم دقیق رژیم غذایی و مکمل پروتئین تاثیر مستقیمی در موفقیت ورزشکاران دارد.

    مصرف روزانه توصیه شده پروتئین از هر منبعی (چه رژیم غذایی روزانه و چه از طریق مصرف مکمل ها)، برای بانوان بالای ۱۹ سال ۴۶  گرم و برای مردان ۵۶ گرم  است.

    البته احتمالاً برخی از وگان ها و گیاهخواران، ورزشکاران، وزنه برداران، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن، به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشند.

    بر اساس تحقیقات ورزشکارانی با تمرینات شدید ورزشی تا ۲ برابر پروتئین بیشتری از میزان توصیه شده نیاز به پروتئین، پودر و مکمل دارند. احتمالا ۱۱۱ تا ۱۵۹ گرم در روز برای فردی با وزن ۸۰ کیلو مناسب است.

    این مساله به خوبی نقش پروتئین در ورزش های مختلف و به ویژه بدنسازی را نشان می دهد.

     

    چگونه متوجه شوید که مقدار پروتئین کافی دریافت می کنید؟

     کالج آمریکایی پزشکی ورزشی و آکادمی تغذیه و رژیم غذایی توصیه می کند:

    یک فرد بالغ به طور متوسط ​​به ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود در روز نیاز دارد.

    کسانی که ورزش می کنند به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به ۱.۱ تا ۱.۴ گرم پروتئین نیاز دارند.

    ورزشکاران رقابتی به ۱.۲ تا ۱.۴ گرم نیاز دارند و کسانی که در ورزش های فوق استقامتی فعالیت می کنند ممکن است تا ۲.۰ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن خود به پروتئین نیاز داشته باشند.

    ورزشکاران در دوره بدنسازی به ۱.۵ تا ۲.۰ گرم در هر کیلوگرم در روز نیاز دارند.

    اگر شما یک ورزشکار بالغ هستید که می خواهید توده عضلانی بسازید و وزن شما حدود ۷۵ کیلوگرم است. ماکزیمم  نیاز به ۱۵۰ گرم پروتئین به صورت روزانه دارید.

     

    با توجه به نقش پروتئین در ورزش بدنسازی، آیا به پودر پروتئین نیاز دارید؟

    تا اینجا با نقش پروتئین در ورزش و بدنسازی و نحوه و میزان مصرف آن آشنا شدیم. اما سوال اساسی اینجا است که اصولا به مصرف مکمل پروتئین مانند انواع پودر، احتیاج دارم یا نه ؟

    طبق آخرین تحقیقات گروه های زیر به مصرف پروتئین بیشتری نثبت به سایر افراد نیاز دارند :

    • نوجوانان ورزشکار: یک نوجوان ورزشکار در حال رشد برای تامین انرژی در تمرینات خود به پروتئین بیشتری نیاز دارد. 
    • اگر به تازگی ورزش کردن را شروع کرده اید  وقصد عضله سازی داردی ، به پروتئین بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز دارید.

    • زمانی که می خواهید تمرینات خود را افرایش دهید و سنگین تر ورزش کنید. به طور مثال اگر پس از چندبار تمرین در هفته  اما به تازگی تصمیم به ورزش سنگین گرفته اید.

    • وقتی در حال بهبودی از یک آسیب هستید. ورزشکارانی که آسیب های ورزشی دارند، اغلب به پروتئین بیشتری برای کمک به بهبودی شان نیاز دارند.

    • اگر وگان هستید. افرادی که سبک زندگی وگان یا گیاهخواری را انتخاب کرده اند تعدادی از منابع پروتئینی رایج از جمله گوشت، مرغ و ماهی و گاهی اوقات لبنیات و تخم مرغ را نیز از رژیم غذایی خود حذف می کنند.

    اما یک هشدار بزرگ وجود دارد،  برای دستیابی به این اهداف نیاز به پروتئین اضافی یا بیش از حد نیست.چرا که  پروتئین زیاد می تواند برای کلیه ها و کبد خطرناک باشد.

     

     

    نحوه و زمان استفاده از پودر پروتئین

    تا اینجای کار با نقش پروتئین در بدنسازی آشنا شدیم. با این وجود آگاهی از روش صحیح مصرف پودر و مکمل نیز اهمیت زیادی دارد.

    قبل از استفاده از پودر پروتئین، باید نیازهای غذایی خود را محاسبه کنید. کسانی که پروتئین کافی را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت نمی کنند  بعد از مشورت با داروسازاز مکمل های پودر پروتئین استفاده کنند.

    با این حال، بهتر است از مصرف بیش از حد پروتئین خودداری کنید. برخی از پودرها حاوی ۸۰ گرم پروتئین در هر وعده هستند که برای اکثر افراد مقدار بسیار زیادی است.

    این مطلب را هم ببینید  ال آرژنین چیست ؟

     

    عوارض مکمل و پودر پروتئین

    یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف بیش از حد طولانی مدت مکمل بدنسازی پروتئین ممکن است به کلیه ها و کبد آسیب برساند و بر تعادل استخوان و کلسیم بدن تأثیر بگذارد.

    استفاده زیاد از پروتئین به دلیل سیرکنندگی زیاد در رژیم غذایی همچنین می تواند منجر به کاهش مصرف سایر غذاهای مفید مانند میوه های غنی از فیبر، سبزیجات و حبوبات شود . درحالی که بدن برای تغذیه و حفظ باکتری های روده از آنها استفاده می کند.

    بنا براین علی رغم نقش پروتئین در ورزش و بدنسازی باید در تنظیم میزان ونحوه مصرف آن بسیار احتیاط کرد.

    بهترین زمان برای مصرف مکمل پروتئین دقیقا مشخص نیست. بسیاری از پژوهشگران  و ورزشکاران مصرف آن را بعد از تمرین پیشنهاد می کنند. اما این تحقیقات نتیجه قطعی به دست نمی دهند.

    به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که مصرف مکمل های پروتئینی همراه با وعده های غذایی برای مدیریت وزن و کاهش توده چربی موثرتر از مصرف آنها بین وعده های غذایی است.

    در مقابل، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که دوز ۳۰ گرمی پروتئین پس از ورزش، سنتز پروتئین را در افرادی که از رژیم غذایی کم کالری پیروی می‌کنند، بیشتر میکند.

    پودر پروتئین طعم دار را با توجه به دستورالعمل روی بسته بندی با آب مخلوط کنید. از طرف دیگر، بسیاری از مردم پودر پروتئین را با اسموتی های شیر یا میوه و سبزیجات مخلوط می کنند.

     

    بهترین زمان استفاده از پودر پروتئین

    ابتدا، این پیش فرض مرسوم را که می گوید پودرهای پروتئین را بلافاصله بعد از تمرین مصرف کنید را نادیده بگیرید.

     “قبل، حین و بعد از تمرین، بدن شما به کربوهیدرات ها نیاز دارد زیرا بدن شما برای سوخت وساز  از آنها استفاده می‌کند و ماهیچه‌های شما با کربوهیدرات ها  کار می‌کنند.

    بله، پروتئین برای ریکاوری بعد از تمرین نیز مهم است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که در آن مرحله، بدن به سوختی با نسبت ۴ به۱ یا ۵ به۱ کربوهیدرات به پروتئین نیاز دارد. از آنجایی که اکثر پودرهای پروتئینی حداقل ۲۰ گرم پروتئین در هر پیمانه دارند، برای دریافت نسبت مناسب مواد مغذی به ۸۰ گرم کربوهیدرات هم نیاز دارید!

    کربوهیدرات به سه شکل: قند، نشاسته و فیبر وجود دارند.

    برخی از متخصصان برای یک “نوشیدنی ریکاوری”  بعد از تمرین، یک اسموتی میوه ای با ماست یا شیر، یا، شیر شکلات را توصیه می کند.آنها عقیده دارند: «یک لیوان شیر شکلات یکی از بهترین چیزها برای بهبودی و ریکاوری بعد از تمرینات سنگین است.»

     

    پس چه زمانی باید از پودر مکمل پروتئین استفاده کنید؟

    در طول روز به‌عنوان یک میان‌ وعده یا جایگزین وعده‌های غذایی از پروتئین ها استفاده کنید. اما نه در دوره زمانی نزدیک به تمرین‌های ورزشی .

    برخی تحقیقات نشان می دهد که هر بار که پروتئین مصرف می شود، سنتز عضلانی افزایش می یابد.  در این زمینه ۲۰-۲۵ گرم پروتئین با ارزش بیولوژیک بالا (HBV) حداکثر پاسخ را ایجاد می کند.

    افزایش مقدار مصرف باعث افزایش نقش پروتئین در بدنسازی نمی شود. به عبارت دیگر مقادیر بیش از این مقدار، باعث افزایش عضله سازی نمی شود .

    اما پخش پروتئین در طول روز با گنجاندن آن در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها باعث افزایش سنتز پروتئین ماهیچه‌ها می‌شود.

    مصرف پروتئین در یک ساعت بعد از تمرین ورزشی فواید متنوعی دارد. طولانی شدن پاسخ سنتز پروتئین، افزایش عضله، کاهش تجزیه عضلانی از جمله فواید آن هستند.

     

    با تجه به نقش پروتئین در بدنسازی، آیا مصرف مکمل ها ضروری هستند؟

    تصمیم برای استفاده از مکمل پروتئین باید بر اساس چندین موضوع مرتبط با فرد باشد. از جمله بار تمرینی، اهداف، انرژی مورد نیاز روزانه، رژیم غذایی معمولی، اشتهای بعد از ورزش، بودجه در دسترس و دریافت رژیم غذایی از مربی.

     صحبت با یک متخصص تغذیه ورزشی می تواند به شما کمک کند که بدانید آیا استفاده از مکمل پروتئین برایتان ضروری است یا خیر. همچنین مهم است که در صورت بروز تغییرات در تمرینات و غیره، نیاز به مصرف مکمل و نوع آن را دوباره ارزیابی کنید.

    اگر با محاسبه میزان پروتئین مصرفی خود متوجه شوید که برای نیازهای ورزشی تان کم است. می توانید با مشورت با یک متخصص از پودرهای پروتئین بهره ببرید.

     نشانه های دریافت پروتئین بسیار کم بسیار متنوع هستند. خستگی زیاد و غیر طبیعی، ضعف شدید هنگام فعالیت شدید مانند وزنه زدن، بهبود آهسته صدمات

     

    یک نکته مهم در مورد نقش پروتئین در بدنسازی نوجوانان

    در این مقاله به نقش پروتئین در بدنسازی و ورزش اشاره کردیم.

    با توجه به خطراتی که مصرف زیاد پروتئین می تواند منجر به کم آبی بدن شود و برای کلیه ها خطراتی را به همراه داشته باشد.

     برای جلوگیری از این خطرات، مطمئن شوید که نوجوان شما پروتئین مورد نیاز خود را از غذاهای پر پروتئین در رژیم غذایی روزانه خود دریافت می کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برند :
    فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • شرح
    • محتوا
    • ویجت
    • ابعاد
    • اطلاعات تکمیلی
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه