سبد داروی شما

فواید ال کارنیتین چیست؟

فواید ال کارنیتین چیست
مطالب این نوشته
  • فواید ال کارنیتین چیست؟

    اگر ورزش بدنسازی انجام می دهید یا در مورد فواید ال کارنیتین برای لاغری مطالبی شنیده اید. این مقاله با عنوان فواید ال کارنیتین چیست را برای شما تدوین کرده ایم.

    ال کارنیتین یک مشتق اسید آمینه لیزین و متیونین است. این ماده اغلب به عنوان مکمل مصرف می شود.

    مغز، کبد و کلیه انسان  به طور طبیعی ال کارنیتین تولید می کنند.برای اینکه بدن شما بتواند آن را در مقادیر کافی تولید کند، به مقدار زیادی ویتامین C نیز نیاز دارید.

    این ماده در تبدیل چربی به انرژی به بدن کمک می کند. یعنی با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری سلول‌های شما نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری ها با عملکردی شبیه به موتور بنزینی، این چربی ها را سوزانده  تا انرژی قابل استفاده ایجاد کنند.

    Carnitine برای عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن مهم است.

    مکمل ال کارنیتین برای افزایش سطح ال کارنیتین در افرادی که سطح طبیعی ال کارنیتین آنها بسیار پایین است استفاده می شود. برخی افراد همچنین از ال کارنیتین برای بیماری های قلب و عروق خونی، بیماری های جدی کلیوی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می کنند، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای تایید این موارد وجود ندارد.

    کمبود ال کارنیتین مصرف ال-کارنیتین خوراکی یا IV برای درمان کمبود ال-کارنیتین ناشی از بیماری های ژنتیکی خاص یا سایر اختلالات موثر است. برای این استفاده توسط FDA تایید شده است. محصولات IV فقط می تواند توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارائه شود.

     

    مکمل ال-کارنیتین

    انواع ال کارنیتین چیست ؟

    ال-کارنیتین فرم استاندارد کارنیتین فعال بیولوژیکی است که در بدن، غذاها و بیشتر مکمل ها یافت می شود.

    ام چندین نوع دیگر کارنیتین وجود دارد:

    دی کارنیتین: این شکل غیرفعال ممکن است با مهار جذب سایر اشکال مفیدتر، کمبود کارنیتین در بدن شما ایجاد کند.

    استیل ال کارنیتین: اغلب ALCAR نامیده می شود. این احتمالا موثرترین شکل برای مغز شما است. مطالعات نشان می دهد که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های عصبی مفید باشد.

    پروپیونیل-ال-کارنیتین: این فرم برای مشکلات گردش خون، مانند بیماری عروق محیطی و فشار خون بالا مناسب است. احتمالا با افزایش تولید اکسید نیتریک، جریان خون را بهبود می بخشد.

    این مطلب را هم ببینید  ال آرژنین چیست ؟

    ال-کارنیتین ال تارتارات: به دلیل سرعت جذب سریع، معمولاً به مکمل های ورزشی اضافه می شود. به درد عضلانی و بهبودی در ورزش کمک می کند.

    همیشه باید فرمی را انتخاب کنید که برای نیازها و اهداف شخصی شما بهترین است.

    مکمل های ال کارنیتین را فقط با توصیه و تجویز پزشک و در مدت زمانی که پزشک توصیه کرده است استفاده نمایید تا از عوارض جانبی آن در امان بمانید.

     

    منابع غذایی ال کارنیتین 

     

    علاوه بر ال کارنیتین تولید شده در بدن شما، می توانید مقادیر کمی از آن را از محصولات حیوانی مانند گوشت یا ماهی به دست آورید

    وگان ها یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند ممکن است نتوانند به اندازه کافی ال کارنتین را تولید یا از مواد غذایی به دست آورند. این باعث می شود ال کارنیتین یک ماده مغذی ضروری مشروط باشد

     

     

    فواید ال کارنیتین

    • درد قفسه سینه (آنژین) : به نظر می رسد مصرف ال کارنیتین خوراکی باعث بهبود تحمل ورزش در افراد مبتلا به درد قفسه سینه می شود و همراه با درمان های استاندارد دیگر نیز درد قفسه سینه را کاهش می دهد. همچنین توانایی ورزش را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی هستند بهبود می بخشد.

     

    • کاهش کلسترول یا سایر چربی ها :  مصرف این ماده می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را تا حدی بهبود بخشد.

     

    • نارسایی کلیه :  سازمان غذا و دارو آمریکا یا همان FDA تجویز ال-کارنیتین به صورت مکمل، اما نه از راه خوراکی، برای نارسایی کلیه را تایید کرده است.

     

    • ناباروری مردانه.: مصرف خوراکی آن باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم در مردان مبتلا به مشکلات باروری می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که این امر شانس بارداری را افزایش می دهد.

     

    • تورم (التهاب) قلب (میوکاردیت) :  برخی از کودکانی مبتلا به دیفتری احتمالا به میوکاردیت مبتلا شوند. به نظر می رسد مصرف خوراکی L-carnitine خطر ابتلا به میوکاردیت و مرگ را در این کودکان کاهش می دهد.

     

    •  سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS (یک اختلال هورمونی که باعث بزرگ شدن تخمدان ها با کیست می شود). مصرف خوراکی ال کارنیتین می تواند تخمک گذاری و شانس باردار شدن را در افرادی که به داروی کلومیفن پاسخ نمی دهند افزایش دهد.
    این مطلب را هم ببینید  نقش پروتئین در ورزش چیست؟

    تا اینجا دانستیم که ال کارنیتین چیست. همچنین به برخی از خواص آن اشاره کردیم. با این حال بعضی ازادعاهای رایج در مورد مکمل ها همیشه با علم مطابقت ندارد.

     

    ال کارنیتین و کاهش وزن

     

    آیا کاهش وزن از فواید ال کارنیتین است ؟

    در تئوری، استفاده از L-carnitine به عنوان مکمل کاهش وزن منطقی است.

    از آنجایی که به انتقال اسیدهای چرب بیشتر به سلول های شما کمک می کند تا برای انرژی سوزانده شوند، ممکن است فکر کنید که این مساله باعث افزایش توانایی شما برای چربی سوزی و کاهش وزن می شود.

    اما بدن انسان بسیار پیچیده تر از این حرف ها است. لذا برای اثبات هر ادعایی باید آزمایش ها و تحقیقات فراوانی انجام شود. برای کشف فواید ال کارنیتین در لاغری نیز پژوهش های زیادی شده است.

    یک مطالعه هشت هفته ای بر روی ۳۸ زن که چهار بار در هفته ورزش می کردند، تفاوتی در کاهش وزن بین کسانی که ال کارنیتین مصرف می کردند و کسانی که این کار را نمی کردند وجود نداشت .

    علاوه بر این، پنج نفر از شرکت‌کنندگانی که ال کارنیتین مصرف می‌کردند حالت تهوع یا اسهال داشتند.

    مطالعه انسانی دیگری تأثیر L-carnitine بر چربی سوزی را در طول ۹۰ دقیقه تمرین دوچرخه ثابت بررسی کرد. چهار هفته مصرف مکمل ها باعث افزایش چربی سوزی نشد.

    با این حال، یک تجزیه و تحلیل از ۹ مطالعه – بیشتر در افراد چاق یا افراد مسن – نشان داد که افراد به طور متوسط ​​ (۱.۳ کیلوگرم) وزن بیشتری را در حین مصرف ال کارنیتین از دست دادند.

    این ماده احتمالا به کاهش وزن برای افراد چاق یا افراد مسن کمک کند. اما در عین حال باید یک رژیم غذایی کامل و رژیم ورزشی در کنار مصرف ال کارنیتین وجود داشته باشد.

     

    عوارض مصرف

    مصرف خوراکی L-carnitine در میان مدت (کمتراز یک سال) احتمالاً بی خطر است.

    اما عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل، اسهال و تشنج نیز ایجاد می کند. همچنین شاید باعث شود ادرار، نفس و عرق بوی «ماهی» پیدا کند.

    این مطلب را هم ببینید  نقش پروتئین در ورزش چیست؟

     

    مصرف L-carnitine در دوران بارداری

    هشدار در مورد مصرف 

    در صورتی که در هر یک از شرایط زیر قرار دارید در مصرف L-carnitine بسیار احتیاط کنید. حتی المقدور از مصرف آن خودداری کنید.

    • بارداری: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه در دوران بارداری فواید و مضرات مصرف ال کارنیتین چیست وجود ندارد. بنابراین بهتر است احتیاط و از استفاده از مصرف مکمل آن خودداری کنید.

     

    • شیردهی: برای مصرف خوراکی کارنی تین در دوران شیردهیبا پزشک خود مشورت کنید.

     

    • تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید): مصرف ال-کارنیتین احتمالا علائم کم کاری تیروئید را تشدید می کند.

     

    • تشنج: به نظر می رسد ال-کارنیتین در افرادی با سابقه تشنج شرایط را بد تر می کند. اگر تشنج داشته اید، L-carnitine مصرف نکنید.

     

    تداخلات دارویی

    توضیح دادیم که فواید ال کارنیتین چیست و چه عوارضی دارد. اما مصرف این فرآورده با برخی داروها تداخل دارد. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

    آسنوکومارول و وارفارین برای کند کردن لخته شدن خون استفاده می شود. L-carnitine اثرات این دو را افزایش و احتمال کبودی و خونریزی را افزایش می دهد. حتما به طور مرتب خون خود را چک کنید. در صورت مصرف همزمان ممکن است دوز آسنوکومارول و وارفارین شما نیاز به تغییر داشته باشد.

    به نظر می رسد این ماده، میزان عملکرد هورمون تیروئید در بدن را کاهش می دهد. مصرف کارنیتین با هورمون تیروئید احتمالا اثربخشی هورمون تیروئید را کاهش دهد.

     

    نحوه مصرف

    L-carnitine اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۲ گرم خوراکی در روز استفاده می شود.

    در کودکان، ال کارنیتین اغلب در دوزهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم از طریق خوراکی روزانه تا یک سال استفاده می شود.

    با یک پزشک صحبت کنید تا بدانید چه دوزی برای شما مناسب تر است. تشخیصاینکه میزان مناسب مصرف ال کارنیتین چیست تنها در صلاحیت پزشک است.

     

    در قسمت مجله دارویی داروخانه آنلاین داروسپ مجموعه کاملی از مقالات با موضوعات پزشکی را آماده کرده ایم. همچنین سعی می کنیم که روز به روز به تعداد و کیفیت این مقالات اضافه کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برند :
    فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • شرح
    • محتوا
    • ویجت
    • ابعاد
    • اطلاعات تکمیلی
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه