مواد معدنی

عوارض کمبود سلنیوم

عوارض کمبود سلنیوم

عوارض کمبود سلنیوم

  • عوارض کمبود سلنیوم

    در این نوشته علاوه بر بررسی فواید و منابع تامین سلنیوم به صورت ویژه عوارض کمبود سلنیوم را بررسی خواهیم کرد.

    سلنیوم چیست ؟

    سلنیم یک ماده معدنی ضروری است که در بسیاری از فرآیندهای بدن دخالت دارد. سلنیوم می تواند به بهبود شناخت، عملکرد سیستم ایمنی و باروری کمک کند.

    این ماده معدنی فقط در مقادیر کم مورد نیاز بدن است. اما بنا به اعلام دفتر مکمل های غذایی در سازمان بهداشت جهانی (ODS) سلنیوم نقشی کلیدی در حفظ متابولیسم، هورمون تیروئید و سنتز DNA و محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو و عفونت دارد.

    مانند سایر ویتامین ها و مواد معدنی بهتر است سلنیوم را با مصرف منابع غذایی حاوی آن بدست بیاورید. زمانی که فرد سلنیوم را از طریق غذا یا مکمل‌ها مصرف می‌کند، معمولا میزان توصیه‌ شده روزانه را دریافت خواهید کرد.

    جالب است بدانید که مقدار سلنیوم در غذا بستگی به مقدار سلنیوم در خاک منطقه  دارد.

    در ادامه این مقاله به عوارض کمبود سلنیوم برای سلامتی می پردازیم.

     

    فواید  سلنیوم در سلامتی بدن

    فواید فراوان سلنیوم را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد. دانشمندان هنوز در حال انجام تحقیقات بالینی بیشتری برای تعیین اثرات و فواید این ماده مغذی هستند.

    شاید مهمترین فواید سلنیوم را بتوان به صورت زیر لیست کرد. بدیهی است اگر از زاویه دیگری به موارد زیر نگاه کنیم می توانیم به عوارض کمبود سلنیوم پی ببریم.

     

    جلوگیری از بیماری های قلب و عروقی

    سلنوپروتئین ها (پروتئین های حاوی سلنیوم) ممکن است با جلوگیری از اصلاح اکسیداتیو لیپیدها یا چربی های بدن بر سلامت قلب تأثیر بگذارند. این امر ممکن است به نوبه خود التهاب و تجمع پلاکت ها را کاهش دهد.

    این مساله نشان می دهد که این ماده معدنی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. به ویژه در افراد سالمی که سلنیوم را از غذا دریافت می کنند.

    این مطلب را هم ببینید  نقش آهن در بدن

    برخی از مطالعات نشان می دهد که افرادی که سلنیوم کمتری در خون شان دارند احتمالا در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی هستند، اما مطالعات دیگر این موضوع را رد می کنند.

    بنابراین شاید بتوان یکی از عوارض کمبود سلنیوم را بیماری های قلبی و عروقی دانست.

    فواید سلنیوم
    فواید سلنیوم

     

    پیشگیری از زوال عقل

    اثرات آنتی اکسیدانی سلنیوم ممکن است به کاهش خطر زوال عقل (آلزایمر)مرتبط با افزایش سن و اختلالات ناشی از شرایطی مانند بیماری آلزایمر کمک کند.

    با این حال میزان تأثیر سلنیوم بر زوال عقل هنوز در دست بررسی است و پزشکان هنوز سلنیوم را برای این منظور توصیه و تجویز نمی کنند.

     

    اختلالات تیروئید

    سلنیوم نقش مهمی در حفظ عملکرد سالم تیروئید دارد.

    مطالعات انجام شده در مجله بین المللی Endocrinology نشان می دهد که داشتن سطح مطلوب سلنیوم در بدن ممکن است به جلوگیری از اختلالات تیروئید کمک کند.

    با این حال، تحقیقات بیشتری برای اینکه چگونه مکمل های سلنیوم ممکن است باعث سلامت تیروئید شوند، در حال انجام است.

    پیش از این در مورد نقش ید و ارتباط آن با تیروئید مطلبی تدوین کرده ایم. پیشنهاد می کنیم حتما آن نوشته را نیز مطالعه کنید.

     

    سرطان

    نقش سلنیوم در ترمیم DNA  می تواند به این معنی باشد که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. با این حال، بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، این اثر ممکن است به نوع سلنیوم و نوع سرطان فرد بستگی داشته باشد.

    سایر مطالعات ذکر شده در یک بررسی سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که مکمل های سلنیوم ممکن است تأثیر زیادی بر خطر ابتلا به سرطان نداشته باشند.

     

    مزایای دیگر مصرف سلنیوم

    برخی از مطالعات در منابع معتبر نشان می دهد که سلنیوم ممکن است به جلوگیری از پیشرفت HIV به ایدز و کاهش خطر سقط جنین نیز کمک کند.

    این مطلب را هم ببینید  خواص زینک و همه چیزهایی که باید درباره آن بدانیم

    دانشمندان همچنین عنوان کرده اند که سطح پایین سلنیوم در دوران بارداری ممکن است عاملی در ایجاد آسم دوران کودکی باشد.

    با این حال، اگرچه سلنیوم با بسیاری از جنبه های سلامت انسان ارتباط دارد، اما شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل های سلنیوم می تواند نقش پیشگیری کننده از هر یک از این شرایط را داشته باشد.

    با این وجود عوارض کمبود سلنیوم می تواند بسیار جدی باشد.

    منابع تامین سلنیوم

     

    منابع غذایی حاوی سلنیوم

    سلنیوم اغلب در غلات کامل و محصولات حیوانی مانند ماهی و تخم مرغ وجود دارد.

     

    غذاهای زیر منابع سلنیوم هستند:

    • آجیل برزیلی( بهترین منبع غذایی حاوی سلنیوم)
    • ماهی تن
    • ماهی هالیبوت
    • میگو
    • برنج قهوه ای پخته شده
    • تخم مرغ
    • نان سفید
    • جگر گاو
    • لوبیا پخته

     

    روزانه به چقدر سلنیوم احتیاج داریم؟

    برای پیشگیری از عوارض کمبود سلنیوم باید میزان نیاز روزانه به این ماده مغذی را بدانیم.

    میزان سلنیوم مورد نیاز افراد به سن آنها بستگی دارد. عواملی مثل باردار بودن یا شیردهی آنها هم می تواند موثر باشد.

    با توجه به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، مقادیر توصیه شده روزانه از طریق منابع غذایی یا مکمل ها عبارتند از:

    تولد تا ۶ ماهگی: ۱۵ میکروگرم

    نوزادان ۷ تا ۱۲ ماه: ۲۰ میکروگرم

    کودکان ۱ تا ۳ سال: ۲۰ میکروگرم

    کودکان ۴ تا ۸ سال: ۳۰ میکروگرم

    نونهالان ۹ تا ۱۳ سال: ۴۰ میکروگرم

    نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال: ۵۵ میکروگرم

    بزرگسالان: ۵۵ میکروگرم

    زنان باردار: ۶۰ میکروگرم

    دوران شیردهی: ۷۰ میکروگرم

     

    عوارض کمبود سلنیوم

    کمبود سلنیوم نادر است. با این حال، ممکن است اتفاق بیفتد و منجر به موارد زیر شود:

    • بیماری کشان که نوعی بیماری قلبی است
    • ناباروری در مردان
    • بیماری کاشین بک که نوعی آرتریت است که مفاصل را درگیر می کند

     

    کمبود سلنیوم

    کمبود سلنیوم در سراسر جهان نادر است و اغلب سال ها طول می کشد تا ایجاد شود.

    این مطلب را هم ببینید  مصرف منیزیم چه فوایدی دارد؟

    معمولاً فقط در مناطقی که خاک آنجا سلنیوم بسیار کمی دارد رخ می دهد.چنین ویژگی در مناطقی از چین مشاهده شده اند. افرادی که در این مکان ها زندگی می کنند دچار عوارض کمبود سلنیوم هستند.

     

    استفاده از مکمل های سلنیوم

    افراد می توانند سلنیوم را از طریق مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی دریافت کنند. مکمل های سلنیوم حاوی این ماده معدنی به اشکال مختلف از جمله سلنومتیونین و سلنات سدیم هستند.

    داروخانه آنلاین سپ  مکمل های سلنیوم را برای خرید آنلاین در دسترس شما قرار می دهد.

    عوارض کمبود سلنیوم

     

    عوارض مصرف سلنیوم

    سطح مطلوب سلنیوم در بدن ۴۰۰ میکروگرم برای بزرگسالان است. به ندرت پیش می‌آید که کسی سلنیوم بیش از حد مصرف کند. لذا مسمومیت با سلنیوم بسیار نادر است.

    با این حال، مصرف بیش از حد مکمل های با دز بالا می تواند عوارض منفی داشته باشد.

     

    عوارض مصرف زیاد مکمل های سلنیوم:

    • بوی سیر مانند در نفس و طعم فلزی در دهان
    • ناخن های شکننده
    • دندان های لکه دار یا پوسیده
    • مشکلات گوارشی، مانند حالت تهوع
    • ناهنجاری های عصبی
    • خستگی و تحریک پذیری
    • ضایعات و بثورات پوستی
    • ریزش مو
    • در موارد شدید، مصرف بیش از حد سلنیوم می تواند منجر به نارسایی کلیه، نارسایی قلبی و مرگ شود.

    مکمل های سلنیوم همچنین می توانند با برخی داروها از جمله سیس پلاتین که یک داروی شیمی درمانی است تداخل داشته باشند. استفاده از این دارو می تواند سطح سلنیوم را در بدن کاهش دهد.

     

    امیدواریم توانسته باشیم در این نوشتار شما را با این ماده معدنی و عوارض کمبود سلنیوم آشنا کنیم.

    داروخانه آنلاین سپ ضمن آرزوی سلامتی برای شما توصیه می کند که قبل از مصرف هر نوع مکمل با پزشک تان مشورت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    فکر خود را اینجا بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • شرح
    • محتوا
    • ویجت
    • ابعاد
    • اطلاعات تکمیلی
    • ویژگی ها
    • ویژگی های سفارشی
    • ویژگی های سفارشی
    Click outside to hide the compare bar
    مقایسه
    لیست علاقه مندی ها 0