مواد معدنی

خواص کروم برای بدن انسان

7-Chromium-Health-Benefits-Side-Effects

خواص کروم برای بدن انسان

  • خواص کروم برای بدن انسان

    تا کنون در مجله دارویی سپ به بررسی انواع مواد معدنی و ویژگی های آنها برای بدن پرداخته ایم. این نوشته را نیز به واکاوی خواص کروم برای بدن اختصاص داده ایم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

    بدن ما به کروم به عنوان یک ماده معدنی به مقدار کم  نیاز دارد. ما برای عملکردهای طبیعی بدن مانند هضم غذا از کرومیوم استفاده می کنیم.

    بدن به مقادیر بسیار کمی به این عنصر فلزی نیاز دارد. اما همین مقدار کم می تواند عملکرد انسولین را بهبود و متابولیسم را نیز افزایش دهد.

    می توانید مکمل های کروم را به تنهایی در قرص یا کپسول یا به عنوان بخشی از یک مولتی ویتامین خریداری کنید.

    اما از آنجایی که بدن انسان به کروم بسیار کمی نیاز دارد، اکثر مردم به اندازه کافی در رژیم غذایی معمولی خود دریافت می کنند. بنابراین نیازی به مکمل ندارند.

    برخی افرادبیشتر از سایرین در معرض خطر کمبود کروم هستند. این دسته شامل افراد مبتلا به دیابت و افراد مسن هستند.

     

    کروم برای چه مواردی استفاده می شود؟

    کروم به انتقال قند خون (گلوکز) از جریان خون به سلول ها کمک می کند. به این ترتیب گلوکز به عنوان انرژی مورد استفاده قرار می گیرد و چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها را به انرژی تبدیل کنند.

    به همین دلیل کروم  به برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در کنترل قند خون کمک کند.

    مکمل های کروم برای ساخت عضلات و سوزاندن چربی و کمک به بدن در استفاده از کربوهیدرات ها مفید هستند. البته این موضوع کاملا ثابت نشده است.

    کروم روی چشم ها هم تأثیر بگذارد. بر اساس نتایج حاصل از برخی تحقیقات بین سطوح پایین کروم و افزایش خطر ابتلا به آب سیاه (گلوکوم) ارتباط وجود دارد.

    کروم روند از دست دادن کلسیم را کند می کند.  بنابراین احتمالا به جلوگیری از تحلیل استخوان در زنان در دوران یائسگی کمک کند.

     

    خواص کروم در رابطه با دیابت

    در افراد سالم، هورمون انسولین نقش مهمی در پیام رسانی به بدن برای رساندن قند خون به سلول های بدن دارد.

    در افراد مبتلا به دیابت، مشکلاتی در پاسخ طبیعی بدن به انسولین وجود دارد.

    چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های کروم می‌تواند قند خون را برای افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد.

    یک مطالعه نشان داد که ۱۶ هفته مصرف ۲۰۰ میکروگرم در روز از مکمل کروم می تواند قند خون و انسولین را کاهش دهد و در عین حال پاسخ بدن به انسولین را بهبود بخشد.

    تحقیقات دیگر نشان داده است که کسانی که قند خون بالاتر و حساسیت کمتری به انسولین دارند ممکن است به مکمل های کروم پاسخ بهتری بدهند.

    علاوه بر این، در یک مطالعه بزرگ روی بیش از ۶۲۰۰۰ بزرگسال، احتمال ابتلا به دیابت در افرادی که مکمل های غذایی حاوی کروم مصرف می کردند، ۲۷ درصد کمتر بود.

    این مطلب را هم ببینید  نقش آهن در بدن

    با این حال، در سایر مطالعات مصرف سه ماهه یا بیشتر از مکمل کروم ، بهبود قند خون را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان نداده است.

    علاوه بر این، تحقیقات در بزرگسالان چاق بدون دیابت نشان داد که ۱۰۰۰ میکروگرم در روز از کروم پیکولینات پاسخ بدن به انسولین را بهبود نمی بخشد.

    در واقع، یک بررسی بزرگ از ۴۲۵ فرد سالم نشان داد که مکمل‌های کروم سطح قند یا انسولین را تغییر نمی‌دهند.

    ممکن است مکمل های کروم برای مبتلایان به دیابت، در بهبود پاسخ بدن به انسولین یا کاهش قند خون موثر باشند. با این حال، نتایج متفاوت بوده است و این فواید معمولاً در افراد بدون دیابت مشاهده نشده است.

     

    خواص کروم برای بدنسازی

    خواص کروم  برای بدنسازان

    کروم  یک مکمل محبوب برای کسانی است که می خواهند عضله سازی کنند یا وزن کم کنند. به همسن دلیل برخی از بدنسازان و ورزشکاران آن را برای افزایش عملکرد و افزایش انرژی مصرف می کنند.

     

    خواص کروم برای لاغری

    مطالعات جدید نشان داده است که  احتمالا یکی از خواص کروم کاهش توده های چربی و کاهش وزن کمک کند.

    اکثر افرادی که سعی کرده اند وزن خود را کاهش دهند و آن را حفظ کنند، با احساس گرسنگی و میل شدید به غذا آشنا هستند.

    در نتیجه، به غذاها، مکمل‌ها یا داروهایی که می‌توانند به مبارزه با این تمایلات کمک کنند، علاقه دارند.

    کروم ممکن است احساس گرسنگی و تمایل خوردن غذا و مواد نشاسته ای را کاهش دهد.

    ممکن است اثرات کروم بر روی مغز  این اثرات ضد اشتهایی را ایجاد کرده باشد. با این وجود خواص کروم در این زمینه دقیقا مشخص نیست.

    در یک مطالعه ۸ هفته ای، ۱۰۰۰ میکروگرم کروم در روز (به شکل کروم پیکولینات) باعث کاهش مصرف غذا، گرسنگی و هوس خوردن غذا در زنان دارای اضافه وزن سالم شد.

    با توجه به نقش کروم در متابولیسم مواد مغذی و اثرات احتمالی بر رفتار غذایی، مطالعات متعددی بررسی کرده اند که آیا کروم یک مکمل کاهش وزن موثر است یا خیر.

    بر اساس شواهد فعلی، کروم پیکولینات در کاهش وزن معنی دار در افراد دارای اضافه وزن یا چاق موثر نیست و به نظر می رسد حتی در صورت ترکیب مکمل کروم با ورزش در افراد با وزن طبیعی زیاد موثر نیست.

    با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که تأثیر این میزان کروم برای کاهش وزن مشکوک است و اثربخشی مکمل هنوز نامشخص است.

    خواص کروم برای لاغری

     

    میزان نیاز و مصرف کروم چه قدر است؟

    کارشناسان به طوردقیق مشخص نکرده اند که بدن به چه میزان کروم نیاز دارد. بنابراین هیچ مقدار مجاز رژیم غذایی (RDA) برای کروم وجود ندارد.

    این مطلب را هم ببینید  مصرف منیزیم چه فوایدی دارد؟

    اما  کارشناسان حداقل مقدار کروم را که افراد باید دریافت کنند را طبق جدول زیر، ارائه کردند.

    حداقل میزان مصرف کروم (برحسب میکروگرم) در روز
    زنان ۱۹-۵۰ساله ۲۵ میکروگرم
    زنان بلاتر از ۵۱ سال ۲۰ میکروگرم
    مردان ۱۹ تا۵۰ساله ۳۵ میکروگرم
    مردان بالاتر از ۵۱سال ۳۰ میکروگرم

    معمولا  بسیاری از افراد  بیشتر از این مقدار در روز کروم دریافت می کنند. به این ترتیب از خواص کروم بهره مند می شوند. با این حال، هیچ کس دقیقا نمی داند که چقدر بیش از این میزان ایمن است.

     

     

    کروم در چه غذاهایی وجود دارد؟

    برخی از بهترین منابع کروم عبارتند از: بروکلی، جگر، سیب زمینی،مخمر آبجو، غلات کامل، غذاهای دریایی و گوشت،موز و سیب،محصولات لبنی نیز حاوی کروم هستند.

    به طور مثال:

    یک فنجان کلم بروکلی حاوی ۲۲ ، یک  فنجان آب انگور دارای ۸ و ۸۵ گرم سیه بوقلمون ۲ میکرو گرم کرومیوم دارد.

    کرومیوم در چه غذاهایی وجود دارد

     

    عوارض کمبود کرومیوم

    اینکه خواص کروم برای بدن دقیقا چیست مشخص نیست. گزارش‌هایی مبنی بر کمبود آن در انسان نیز نادر است.

    اما به طور بالقوه، کمبو کروم در موارد حاد می تواند به برخی از مشکلات سلامتی مرتبط باشد از جمله:

    • اختلال در تحمل گلوکز که منجر به کاهش کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود
    • ناکارآمدی کلسترول که منجر به تصلب شرایین و بیماری قلبی می شود.

    با این حال، شواهد کمی برای تأیید خواص و فواید کروم یا آسیب هایی که کمبود آن ممکن است ایجاد کند وجود دارد.

     

    با توجه به خواص کروم و عوارض ناشی از آن بهتر است که میزان آن را بدن کنترل نماییم. اگر نشان های زیر را در بدن خود احساس می نمایید یکی از گزینه های های محتمل کبود کروم است.

    • چاقی مفرط و اضافه وزن
    • تمایل به مصرف شیرینی جات و مواد غذایی نشاسته دار

    تشخیص این مساله کاملا در صلاحیت پزشک است. پزشک با بررسی های کامل و احتملا انجام آزمایش های لازم می تواند کمبود کروم یا کرومیوم در یدن را تشخیص دهد.

     

    عوارض جانبی کروم چیست؟

    تا اینجا به برخی از خواص کروم برای بدن انسان اشاره کردیم. اما مصرف بیش از اندازه کروم مانند هر ریزمغذی دیگری عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

    به صورت کلی کرومی که در غذاها وجود دارد عوارضی ندارد. عوارض جانبی مصرف مکمل های کروم نادر است.

    با این وجود مصرف بیش از حد مکمل های کروم می تواند منجر به مشکلات معده و کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

    دریافت کروم بیش از حد از مکمل ها همچنین می تواند به کبد، کلیه ها و اعصاب آسیب برساند . همچنین باعث نامنظم شدن ریتم قلب شود.

    قرار گرفتن در معرض سطوح بالای فلز کروم در محل کار (مانند متالورژی و آبکاری الکتریکی) نه تنها با آسیب کلیه، بلکه با سرطان های ریه و … و همچنین بیماری های پوستی مانند اگزما و سایر التهابات پوست مرتبط است.

    این مطلب را هم ببینید  عوارض کمبود سلنیوم

    اگر از مکمل های غذایی استفاده می کنید یا می خواهید در کناردرمان پزشکی خود از مکمل کروم استفاده کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

    این امر به ویژه برای زنان باردار یا شیرده اهمیت ویژه ای دارد.

     

    تداخلات دارویی

    خواص کروم برای بدن مثل هر ماده مغذی دیگر نباید بعث شود که ما آنها را به صورت بی رویه و خودسرانه مصرف کنیم.

    مکمل ها مانند داروها می توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. مصرف بیش از حد آنها نیز حتما  مضر است.

    کروم پیکولینات در جذب داروهای تیروئید اختلال ایجاد می کند. بنابراین داروهای تیروئید باید حداقل ۳ تا ۴ ساعت قبل یا بعد از هر مکمل کروم مصرف شود.

    مکمل های کروم  با آنتی اسیدها، کورتیکواستروئیدها،مهارکننده های اسید معده ، داروهای قلبی، انسولین، اسید نیکوتینیک، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای ضد درد و التهاب نیز تداخل دارند.

    افرادی که از هر یک از این داروها استفاده می کنند و نیز مبتلایان به دیابت باید حتما قبل از مصرف مکمل های کروم با پزشک خود مشورت کنند. زیرا مصرف کروم ممکن است بر عملکرد داروهای معمولی آنها تأثیر بگذارد.

     

    هشدار در مورد مکمل کروم

    کمبود کرومیم نادر است. مطالعات هنوز فواید و خواص کروم به ویزه مکمل های آن را تایید نکرده اند. بنابراین بهتر است کروم را از طریق مصرف غذا به دست آوریم.

    مطالعات مکررا نشان داده که مکمل ها ، به اندازه ای که غذاها می توانند مواد مغذی را به بدن برسانند فایده ندارند.

    این یک ماده مغذی خاص نیست که برخی غذاها را به بخش مهمی از رژیم غذایی ما تبدیل می کند. بلکه نحوه کار مواد مغذی با یکدیگر است.

    هیچ موردی از مسمومیت با کروم به دلیل مصرف غذا گزارش نشده است، بنابراین حداکثر میزان مصرف برای آن تعیین نشده است.

    با این حال، دوزهای بالای کروم به شکل مکمل (قرص کروم به تنهایی یا مولتی ویتامین ها)می تواند باعث مشکلات معده، قند خون پایین و آسیب کلیه یا کبد شود.

    مکمل های کروم را نباید در دوران بارداری یا در دوران شیردهی مصرف کرد. همچنین تجویز آن برای کودکان نیز معمول نیست.

     

    این مقاله برای اطلاعات عمومی شما از خواص کروم تهیه شده است و نباید جایگزین مشاوره پزشکی شود.

    داروخانه آنلاین داروسپ ضمن آرزوی سلامتی برای شما توصیه می کند که اگر می خواهید این مکمل غذایی را مصرف کنید، بهتر است به دلیل احتمال بروز عوارض ناخواسته یا تداخلات دارویی با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    فکر خود را اینجا بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسه
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • شرح
    • محتوا
    • ویجت
    • ابعاد
    • اطلاعات تکمیلی
    • ویژگی ها
    • ویژگی های سفارشی
    • ویژگی های سفارشی
    Click outside to hide the compare bar
    مقایسه
    لیست علاقه مندی ها 0